Ministrul nu stie ce stiu subalternii sai, dar si invers
Ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Radu Berceanu (foto), a venit – dupa cum v-am informat in numarul trecut al ziarului – joi, la Posada, pentru a face receptia lucrarilor de consolidare a DN1. Dupa ce, indemnat de ziaristi, a vorbit despre dezvoltarea Aeroportului Henri Coanda, specula incercata de cei expropriati pentru a face loc lucrarilor de utilitate publica si despre certurile cu primarul comunei Otopeni, ministrul a gasit timp sa se refere si la viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov si, mai exact, la tronsonul 4 al acesteia, Comarnic-Predeal. Discursul ministrului a distonat, in unele puncte, cu ceea ce, cu trei saptamani in urma, declarase Narcis Neaga, director in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale Romane (CNADNR), cu ocazia dezbaterii publice pentru acordarea autorizatiei de mediu pentru proiectul autostrazii, tinuta la Cazinoul din Sinaia. Astfel, Narcis Neaga le spunea celor prezenti, pe care-i tintuia cu o mina mohorata si superioara – acuzandu-i pe unii dintre ei de diletantism iar pe altii de rea-vointa – ca autostrada va fi gata in patru ani. Directorul daduse acest raspuns pe un ton sec, cu aerul unei certitudini matematice. Dupa ce i s-a comunicat acest termen avansat de subalternul sau, ministrul Radu Berceanu a declarat: „Cel care a facut aceasta previziune este foarte optimist. Lucrarile la tronsonul Comarnic-Predeal sunt foarte dificile, avand in vedere ca, in aceasta zona, vor fi multe viaducte si tuneluri. Autostrada va fi gata cand lucrarile de constructie se vor termina!” Optimist poate fi oricine, inclusiv Narcis Neaga, insa, in calitate de director in CNADNR, acesta nu trebuie sa dea raspunsuri optimiste sau pesimiste, ci tehnice, pur ingineresti, competenta pe care si-o aroga in timpul acelei dezbateri si de la nivelul careia ii sfida pe cei adunati la Cazinou. Asadar, fie unul dintre Radu Berceanu si Narcis Neaga nu se pricepe, fie acesta din urma mintea sfruntat la dezbaterea de acum trei saptamani, incercand sa manipuleze publicul – care, daca ar sti ca predictia sa e falsa, ar deveni, din sceptic, asa cum era atunci, chiar pesimist fata de realizarea acestei investitii. Un alt lucru pe care Radu Berceanu l-a spus la Posada, atunci cand i s-a amintit de opozitia unor consilieri sinaieni fata de proiectul Search Corporation a fost: „Prin mijlocul Sinaii trec zeci de masini si camioane care fac aerul irespirabil. Cum va afecta aceasta autostrada orasul, cand ea nu va trece prin localitate, ci la 2 kilometri departare de acesta?” De data asta, ministrul Radu Berceanu se dovedeste „optimist”: autostrada nu va trece la 2 km departare de Sinaia, ci chiar prin localitate. Valea superioara a Prahovei este relativ ingusta, neavand nicaieri o deschidere de 2 km. In multe locuri, autostrada va merge paralel cu DN1, iar in altele va traversa DN1 pe dedesubt. Intr-adevar, centrul Sinaii are o asezare „norocoasa”, necoincizand cu albia raului Prahova. (La Busteni, spre exemplu, raul Prahova desparte Zamora de resedintele de pe versantul Caraimanului, iar autostrada va separa, si ea, un cartier al orasului de celalalt.) Ministru de doar sase luni de zile, avand in subordonare foarte multe departamente, Radu Berceanu are voie sa nu stie, cu exactitate, acest lucru, insa vorbele sale, spuse fara acoperire, pot sa-i mai toarne auditoriului putin plumb in picioare. Si, din pesimisti si sceptici, cum au fost fata de competenta organelor statului, sinaienii – si nu numai ei – pot deveni si mai pesimisti, afland cate cunoaste ministrul transporturilor despre autostrada pe care o promoveaza. Un alt lucru spus – nu de Radu Berceanu, ci de Vlad Chiotan, vicepresedintele Search Corporation – la acea dezbatere, a fost ca „Nu intra in discutie eventualele vibratii cauzate de autostrada, pentru ca, la Sinaia, vibratiile nu se propaga. Aici, se afla despre cutremure de la televizor”. Insa orice sinaian a simtit cutremurele din Vrancea si a vazut zidurile caselor crapate de unda seismica venita din Moldova. Pesimismul poate urca in randul celor interesati de subiectul autostrazii ca mercurul in termometre, afland ca vicepresedintele companiei care o proiecteaza nu stie prea bine caracteristicile solului de la Sinaia. Asadar, acestea sunt motivele pentru care publicul manifesta, la reuniunea la care ne-am referit, un inexplicabil „pesimism”, fata de proiecte de altfel salutare si a caror infaptuire si-o doreste de mult timp. A vazut de prea multe ori functionari „optimisti” si s-a obisnuit sa traga ponoasele de pe urma acestei exuberante stari de spirit.
(I.S.)