Ana M.

Începând din anul şcolar 2017-2018, în România va funcționa învățământul profesional dual, organizat numai la inițiativa operatorilor economici care doresc să pregătească viitori specialiști în diverse domenii de activitate. Firmele vor asigura oportunități sporite de educație și formare profesională de calitate pentru tinerii care au finalizat opt clase, în relație cu un potențial loc de muncă. Învățământul dual se poate organiza în școli profesionale independente sau în cadrul liceelor tehnologice, pe baza unui contract de parteneriat şi a unor contracte individuale de pregătire practică pentru tineri. Operatorii economici vor oferi și burse la nivelul celei acordate din fonduri publice, vor asigura alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor și vor fi implicați în mecanismele decizionale la nivelul unităţii de învăţământ partenere. Absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic, inclusiv dual, care vor promova examenul de certificare a calificării profesionale vor dobândi certificat de calificare profesională pentru nivel 3, 4 sau 5, conform Cadrului naţional al calificărilor, şi suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass. În primele săptămâni ale anului viitor vor fi organizate, la nivelul inspectoratelor şcolare, activităţi pentru stabilirea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul dual, pe baza solicitărilor firmelor. Potrivit calendarului stabilit de ministerul de resort, până pe 13 ianuarie 2017, toți operatorii economici interesați trebuie să transmită la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic solicitările de şcolarizare în învăţământul dual. Până pe 16 ianuarie 2017, acest centru va centraliza solicitările din țară şi va transmite situația către inspectoratele şcolare şi unităţile administrativ teritoriale pe raza cărora s-a solicitat şcolarizarea. Inspectoratele şcolare vor întocmi, apoi, proiectul planului de şcolarizare pentru învăţământul dual şi îl vor transmite tuturor operatorilor economici care au solicitat şcolarizare, instituţiilor reprezentate în Comitetele Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social, consiliilor locale şi primăriilor pe raza teritorială a cărora s-a solicitat şcolarizarea de către operatorii economici şi unităţilor de învăţământ. Inspectoratele şcolare vor transmite, apoi, școlilor, proiectul avizat de CLDPS, CNDIPT și unitatea administrativ-teritorială. Până pe 10 februarie 2017, școlile sunt obligate să încheie contracte de parteneriat cu unitățile administrativ teritoriale pe raza căreia se află acestea și cu operatorii economici, iar până pe 13 februarie, inspectoratele școlare vor transmite către CNDIPT proiectul planului de şcolarizare împreună cu contractele de parteneriat încheiate de școli cu operatorii economici şi cu unitățile administrativ teritoriale. Până pe 15 februarie, CNDIPT va comunica Ministerului Educației, Direcția Generală Management și Resurse Umane, situația centralizată a proiectului planului de școlarizare pentru învățământul dual, în vederea cuprinderii acestuia într-un proiect de hotărâre de guvern.
Pe de altă parte, până pe 29 decembrie a.c., inspectoratele școlare trebuie să centralizeze adresele de solicitare a școlarizării elevilor care vor urma învățământul profesional de stat cu durata de trei ani transmise de operatorii economici. Până pe 6 ianuarie 2017, solicitările vor fi analizate și se va stabili oferta de formare profesională în învățământul profesional, în concordanță cu solicitările primite. Proiectul planului de școlarizare la nivel județean, pentru învățământul profesional de stat de trei ani, va fi realizat în perioada
9-13 ianuarie 2017.