Violeta Stoica

Un pod feroviar vechi de aproape 100 de ani se află din nou în pericol, iar circulația trenurilor pe ruta Ploiești Sud – Urziceni ar putea fi întreruptă în dreptul localității Dumbrava – înainte de stația CFR Trestieni – din cauza acțiunii distructive a râului Teleajen! Rezistența unuia dintre picioarele podului care ar fi trebuit să fie apărat de lucrările ample care au fost efectuate în urmă cu mai puțin de doi ani este din nou pusă la încercare, pentru că apele învolburate ale Teleajenului au măcinat, în mai puțin de 700 de zile, apărările de mal și digurile care ar fi trebuit să schimbe albia apei în scopul protejării unuia dintre picioarele podului aflat la km 11 pe ruta feroviară Ploiești Sud – Urziceni.
Navetiștii care circulă cu trenurile operatorului privat care a preluat de la CFR Călători transportul feroviar pe această rută se întreabă dacă nu cumva lucrările făcute în urmă cu mai puțin de doi ani ar fi trebuit efectuate cu alt simț de răspundere, pentru ca apele Teleajenului să nu spulbere la propriu o investiție pentru care Compania Națională CFR SA a plătit peste un milion de euro!

3-b-16-nov3-c-16-nov3-a-16-nov

Nici doi ani nu au trecut de la realizarea unei lucrări pe albia râului Teleajen, destinată protejării infrastructurii podului feroviar aflat la km 11 pe linia feroviară Ploiești Sud – Urziceni, că apele au și luat cu ele milionul de euro pe care l-a cheltuit Compania Națională CFR SA.
După un întreg circ declanșat de birocrație și de un boț de pământ, care ar fi parte a unei rezervații naturale din zona comunei Dumbrava, punerea în siguranță a infrastructurii podului respectiv pare să fi fost doar temporară, pentru că apele (prea puternice sau nu) au aruncat cât colo malurile “ranforsate” cu materiale care păreau solide (mai mult sau mai puțin) pentru care s-a lucrat în regim de urgență câteva luni și pentru care s-a încheiat un contract de peste 4,4 milioane de lei fără TVA cu o firmă specializată în lucrări de construcții feroviare.
Acum, oamenii care fac naveta zilnic între Ploiești și localitățile care se află pe ruta căii ferate Ploiești Sud-Urziceni se întreabă, pe bună dreptate, dacă nu cumva restricțiile de viteză ale trenurilor de călători au legătură cu faptul că podul feroviar se află din nou sub atacul Teleajenului. Mai mult decât atât, dincolo de trenurile de călători ale Regiotrans, linia ferată respectivă este folosită și pentru transportul de marfă, iar trenurile încărcate cu mii de tone de produse ar putea fi puse în pericol dacă starea malurilor din apropierea piciorului dinspre localitatea Dumbrava al podului feroviar se va degrada în continuare.
Podul feroviar de pe ruta Ploiești Sud – Urziceni, de peste râul Teleajen, aflat în imediata apropiere a comunei prahovene Dumbrava, a fost afectat, în primăvara anului 2014, în urma viiturilor puternice care au venit pe râul Teleajen.
În luna august 2014, reprezentanții CNCFR au organizat o procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, la care s-a prezentat un singur ofertant, cu care s-a și încheiat contractul de 4,426 milioane de lei fără TVA pentru proiectarea și execuția lucrării de punere în siguranță a infrastructurii podului de la km 11+ 393 peste râul Teleajen, pe linia de cale ferată Ploiești Sud – Urziceni.
Potrivit datelor oficiale referitoare la licitațiile organizate de SNCFR, publicate pe site-ul companiei feroviare de stat, contractul respectiv, parafat în anul 2014, a fost realizat în proporție de 100%, ceea ce înseamnă că și garanțiile ar trebui să fie valabile.
Punerea în siguranță a infrastructurii podului respectiv a presupus, printre alte lucrări de deviere a albiei râului Teleajen, prin intermediul unor diguri de protecție, protejate cu saltele flexibile umplute cu beton, iar malurile au fost protejate cu saci geocontainer.
Multe dintre elementele menționate au fost luate deja de apele învolburate ale râului Teleajen, la mai puțin de doi ani de la finalizarea lucrărilor, rămânând în prezent doar parțial pe poziții sacii așa-numiți geocontainer – folosiți deseori la apărările de mal – din apropierea picioarelor podului feroviar.