Treptat-treptat, dupa anul 2000, cele mai multe dintre hotelurile mari de pe Valea Prahovei s-au reprofilat. Din gazde ale turistilor care isi cautau odihna au devenit gazde ale turistilor care vin la munte sa tina conferinte sau sa se scoleasca. Asa-zisul turism leisure (de odihna) a fost inlocuit cu turismul business (de conferinta). Partenerii ideali ai hotelierilor nu mai sunt sindicatele, care, odinioara, le trimiteau clienti din toata tara, ci multinationalele care le umplu camerele cu angajati adusi la instruire sau asociatiile profesionale, care vin aici sa sustina seminarii nationale.
Baruri, transformate in sali de conferinta
„90 la suta din cifra de afaceri a hotelului nostru provine din turismul de conferinta. Puterea financiara a firmelor care-si aduc salariatii la traininguri sau la team-building-uri este mult mai mare decat puterea de cumparare a omului de rand care, pentru o sedere de zece zile, ar trebui sa plateasca in jur de 1.000 de euro”, declara Marius Vanatoru, directorul departamentului de vanzari al Hotelului International din Sinaia.
Acesta explica felul in care, pentru a iesi in intampinarea acestui nou gen de clientela, o parte dintre incaperile restaurantelor si ale barurilor au fost transformate in sali de conferinta. „In 1983, cand a fost dat in folosinta, hotelul International era special amenajat pentru cazarea strainilor. Intr-o singura cladire, fusesera randuite toate serviciile la care un turist strain putea avea acces in Romania. Existau baruri de noapte, cluburi ale strainilor – unde strainii jucau carti sau se uitau la filme, centre de inchiriere a schiurilor etc. In timp, acestea au fost transformate in sali de conferinte”. Directorul afirma ca la International sunt gazduite conferinte tinute de turistii cazati si la alte hoteluri, nu doar cele organizate de clientii proprii: „Atuul nostru este ca, in prezent, avem 11 sali de conferinta, cea mai mare fiind de 500 de locuri”.
Congresul oftalmologilor – in traditia Sinaii
Despre o situatie similara vorbeste si Simona Micu, directoare de vanzari la hotelul New Montana din Sinaia: „Hotelul nostru este un hotel business intr-un procentaj de 70 la suta. Avem cinci sali de conferinte, uneia dintre ele marindu-i capacitatea in urma cu un an si jumatate. De la 300 de locuri maximum, aceasta poate primi acum pana la 450 de persoane”.
Printre evenimentele organizate in mod traditional la New Montana, directoarea mentioneaza congresul de oftalmologie, care reuneste aproximativ 800 de medici oftalmologi din toata tara si care a avut loc aici in ultimii sase ani – la inceputul lunii octombrie. „Sunt si alte conferinte cu tematici medicale, care au loc la Cazinou, dar ai caror participanti se cazeaza la noi. De exemplu, congresul cardiologilor, al neurologilor sau al anestezistilor”, completeaza Simona Micu.
Interlocutoarea noastra ne-a mai precizat ca eforturile financiare ale conducerii hotelului New Montana se axeaza pe imbunatatirea logisticii salilor de conferinte. „Din moment ce ne bazam pe turismul business, incercam sa ne punem la punct salile de conferinte. Doar cu ele facem banii ! Dotarile standard ale unei sali presupun un video-proiector cu sonorizare, aer conditionat, flipchart etc. Exista si servicii pe care noi nu le putem asigura si-atunci colaboram cu alte companii, care ni le inchiriaza. De exemplu, sunt clienti care au nevoie de traducere simultana. Or, noi nu avem casti, nu avem cabine de traducere si nici translatori – facilitati indispensabile in cadrul anumitor reuniuni”, incheie Simona Micu.
Ionut STANESCU