Parfum de campanie

Ati simtit, de vreo doua zile, prin aer, un miros suav, parfumat, care v-a determinat sa va opriti in loc si sa trageti adanc aer in piept? Nu-i vorba despre parfumul delicat al florilor albe de castan, agatate cu solemnitate, aidoma unor candelabre, intre verdele frunzelor; nici al liliacului ori al altor flori sadite artistic prin ronduri. Nu. Este vorba despre altfel de parfum. Parfum de campanie electorala. O esenta deosebita, nu-i asa ?! Tinuta la secret vreme de patru ani, abia acum a fost lansata pe piata. Si cu cata speranta ca va avea succes! Atat la doamne, domnisoare, domni – varstnici, cat si la tineri care abia si-au serbat majoratul. Ca atare, si in parfumul de campanie electorala a acestui an s-au pus esente de bunastare, implinire, satisfactie, fericire, bogatie, succes, iar in functie de distribuitorul de parfum, pachetul promotional mai cuprinde: drumuri asfaltate, locuri de joaca, locuinte pentru amarati si pentru cei care nu si le pot cumpara, curatenie pe strazi, spatii verzi, investitori care sa aduca cu ei si locuri noi de munca, licitatii care sa nu mai fie trucate, iar lista poate continua.
Cine sunt, insa, distribuitorii acestor parfumuri? Cin’ sa fie, Cin’ sa fie? Nimeni altii decat cei care, timp de o luna ne vor oferi de la tarabe, sui generis, pe sub mana – la kilogram, la gram, in plic – sau de pe afisele lipite pe garduri si stalpi, tot parfumul din oferta lor electorala. Sunt nimeni altii decat candidatii la alegerile locale din luna iunie, care abia asteapta sa ajunga primari, presedinte de consiliu judetean, consilieri locali ori judeteni, prin votul poporului. Ca atare, pana la sfarsitul lunii mai, toata tara va mirosi numai a parfum. Cum vor arata vanzatorii de parfum electoral? Tot un zambet si plini de amabilitate si dispusi sa-si vanda, gratis, marfa. Intr-o mana cu cate un esantion reprezentativ din parfumul sau – care va trebui sa-i ajunga musai pana in ultima zi de campanie electorala – candidatul va avea grija sa stranga – cu cealalta – mainile celor care, pe 1 iunie, vor fi stapanii stampilelor „Votat”. Dar va avea si timp sa-ti bata la poarta, sa te intrebe de sanatate, daca ti-a fatat vaca, daca ti-au venit acasa, de Pasti, copiii plecati in Spania. Iti va mai spune ca, de cand nu te-a vazut, ai mai albit, ori ca, cu toate ca te apropii sa primesti, prin posta, cuponul de pensie, esti inca tanar. Ba, luandu-te de dupa umeri si culegandu-ti, cu delicatete, un capat de ata ratacit pe haine, iti va spune ca, daca, din iunie, el va fi castigatorul, iti va merge si mai bine. Vei vedea – va mai spune el, candidatul – cum in locul noroiului de pe ulita va aparea asfaltul, cum se va aprinde becul de pe stalpul din fata ultimei case din sat, ca, nu-i exclus ca apa sa taraie la robinetul din chiuveta de la bucatarie, si cate si mai cate. Iar maine sau poimaine, sau peste o saptamana, se va trezi un alt vanzator de parfum electoral sa-ti bata la poarta si sa-ti dea si el sa mirosi esentele campaniei sale, tot electorale…
Pe 1 iunie, insa, tu, alegatorule, vei fi cel care va avea posibilitatea sa aleaga parfumul care i se potriveste mai bine.
NICOLETA DUMITRESCU