Mult asteptata punere in functiune a telegondolei din Sinaia s-a soldat cu o noua iesire negativa la rampa a administratiei locale. La o zi dupa ce telegondola a inceput sa transporte pasageri, Vlad Oprea a dispus inchiderea Drumului Cotei – turistii mai putand ajunge la Cota 1.400 doar cu microbuzul, telecabina sau telegondola. Primarul a declarat ca este vorba despre o inchidere temporara a acestei cai de acces, necesara pentru a permite utilajelor de deszapezire sa actioneze pe sosea. Astfel, in seara zilei de vineri, 28 decembrie, Drumul Cotei a fost redeschis.
• Protejarea mediului sau protejarea telegondolei?
Desi accesul autovehiculelor particulare pe Drumul Cotei a fost din nou permis, primarul a anuntat ca va persista in decizia luata: „Voi propune Consiliului Local Sinaia, inca de la inceputul anului, introducerea unei taxe de acces pe Drumul Cotei, pentru a-i descuraja pe cei care urca cu masina pe aici”. Cu toate ca si-a explicat aceasta decizie prin dorinta de a proteja mediul inconjurator si de a evita eventualele accidente cauzate de starea proasta a drumului, dispozitia primarului este vazuta de majoritatea oamenilor ca o metoda de a-i constrange pe turisti sa foloseasca telegondola administratiei locale. Deoarece nu deserveste nicio partie propriu-zisa, fiind doar unul dintre mijloacele de transport cu care se poate ajunge la Cota 1.400, turistii care vin sa schieze la Sinaia nu au niciun motiv special sa calatoreasca cu telegondola recent inaugurata de Primarie.
Tinand cont de faptul ca mai sunt doar cateva luni pana la alegerile locale, este greu de presupus, insa, ca forul deliberativ al orasului Sinaia va accepta ideea primarului de a impune o taxa de acces pe Drumul Cotei. Mai mult decat atat, este lesne de imaginat ca, in cazul adoptarii unei astfel de masuri, primarul si Consiliul Local Sinaia ar reusi sa-si puna in cap intreaga presa nationala, dobandind acelasi prost renume pe care – printr-o masura asemanatoare – cu exact un an in urma, si l-au castigat primarul si Consiliul Local din orasul Giurgiu. Primarul Vlad Oprea exclude, insa, aceasta analogie: „Situatia nu poate fi comparata cu cea din Giurgiu. Drumul Cotei nu este un drum de tranzit si nu leaga doua localitati, ci este o sosea cu destinatie exclusiv turistica. Intretinerea Drumului Cotei costa comunitatea locala foarte multi bani. Mai mult decat atat, la Cota 1.400, ne gasim pe teritoriul Parcului Natural Bucegi – tot mai poluat in ultimul timp de masinile turistilor. Aici nu sunt locuri de parcare, iar pentru autovehicule nu sunt spatii special amenajate pentru a stationa. Voiam sa institui o taxa de acces pe Drumul Cotei de mai mult timp, insa, pana la construirea telegondolei, turistii nu ar fi avut la dispozitie o alternativa viabila de a calatori, telecabina avand o capacitate de transport mult prea mica”, ne-a declarat primarul. Acesta spune ca a primit, in repetate randuri, adrese din partea Administratiei Parcului Natural Bucegi prin care i se solicita luarea de masuri prin care sa limiteze traficul auto spre Cota 1.400. „Sunt foarte multe persoane care, vara, fac focul pe marginea drumului. Dupa fiecare weekend, suntem nevoiti sa strangem tone de gunoaie lasate de turisti. Daca vom institui aceasta taxa, vom avea bani sa ecologizam Drumul Cotei si sa platim pentru deszapezirea sa in timpul iernii – costurile acestei operatiuni reprezentand jumatate din factura pe care o achitam pentru deszapezirea intregului oras. Aceasta este ratiunea pentru care doresc sa introduc o taxa de acces pe Drumul Cotei”, ne-a mai spus Oprea.
Pretul unei calatorii cu telegondola recent pusa in functiune este de 10 lei, copiii cu varste de pana la cinci ani beneficiind de gratuitate, iar cei cu varste cuprinse intre cinci si 12 ani de o reducere de 50 la suta din pret. Telegondola functioneaza zilnic, intre orele 9 si 16 – cu exceptia zilei de marti, cand – timp de patru ore – este oprita pentru efectuarea reviziei saptamanale.
O urcare cu telecabina pana la Cota 1.400 costa 13 lei, acelasi drum, parcurs cu microbuzul, costand 5 lei.
Ionut STANESCU