Scoli nereparate, chiar daca au existat
bani si au ramas necheltuiti. Mai mult de jumatate dintre unitatile de invatamant
continua sa fie, la nivel national, neautorizate sanitar.
Lux si fantani arteziene in curtile unor licee la care invata copii de VIP-uri si cursuri tinute in cort sau printre schele. Aceasta este,
sintetizata, la maximum, imaginea inceputului de an scolar in Romania anului 2007.
Desi exista parerea ca s-au directionat spre scoli cele mai mari fonduri din ultimii 17 ani.
Cum se prezinta cele 806 scoli ale Prahovei -aceasta este intrebarea la care incercam sa raspundem prin randurile de fata.
* Miliarde guvernamentale
si incompetenta locala
Mai mult de 360 de miliarde de lei vechi au fost alocati, de catre Guvern, direct scolilor din Prahova si, potrivit unui bilant efectuat de Prefectura Prahova, nu cu mult timp in urma – si pe care, de altfel, vi l-am prezentat la vremea respectiva – doar circa 30 la suta au fost cheltuiti. In fata unei asemenea grave situatii ce s-a mai putut face ? Sa se lanseze amenintarea ca primarii care nu s-au obosit ca, pana la 15 septembrie, sa organizeze macar licitatia pentru desemnarea constructorului sa fie sanctionati si, anul viitor, sa nu mai primeasca alti bani. Nu prea vedem sa se sperie multi de o asemenea decizie, si-apoi, la noi, amenintarile ca si minunile tin cel mult trei zile ! La Comarnic, de exemplu, insusi ministrul Educatiei a tunat si a fulgerat cu vreo luna inainte de inceperea anului scolar si mai nimic nu s-a schimbat pana in prezent.
Prin alte patru hotarari de guvern, s-au mai alocat, in perioada aprilie-august, prin Inspectoratul Scolar Prahova, alti peste 273 miliarde de lei vechi.
De cheltuit s-au cheltuit tot cam o treime din ei, dupa cum ne-a confirmat inspectorul scolar general, prof.Gheorghe Matei.
– Domnule inspector general, Prahova are, la aceasta ora, scoli in santier si elevi mutati in alte institutii de invatamant. Va propun sa incepem dialogul nostru de la sumele alocate, prin intermediul institutiei pe care o coordonati, pentru reparatii, reabilitari si noi investitii si de la cele cheltuite pana in prezent.
– O prima transa de bani, in valoare de 21.700 mii lei, a fost alocata prin HG 300, de la sfarsitul lunii martie, catre 57 de obiective scolare, pentru reabilitari, reparatii capitale si constructii noi. Printre acestea, se regasesc unitati din Mizil, Boldesti-Scaeni, Floresti etc. Pana la 1 septembrie s-au platit 6.758 mii lei, corespunzator lucrarilor efectuate. De fapt, poate ca ar trebui sa facem o precizare privind mecanismul derularii acestor fonduri. Practic, administratiile locale au obligatia sa se ocupe de realizarea proiectului, organizarea licitatiilor pentru desemnarea constructorului, urmarirea derularii lucrarilor, iar la data de 20 ale lunii -sa inainteze Inspectoratului Scolar situatia lucrarilor efectuate, in vederea efectuarii platilor corespunzatoare. In mod concret, in prezent, stadiile de cheltuire a banilor sunt foarte diferite. La Liceul „Grigore Tocilescu” din Mizil de abia se deruleaza procedurile de organizare a licitatiei, la Liceul „Nichita Stanescu” din Ploiesti, aceasta se repeta. Tot printr-o hotarare guvernamentala ( HG 454 ), din luna iunie, s-au repartizat, catre 16 scoli, 1.550 mii lei, in special pentru reabilitarea retelelor de utilitati (apa, incalzire, grupuri sanitare). Pentru lucrarile deja efectuate s-au platit 650 mii lei. Este valabila, si in acest caz, precizarea privind stadiile diferite de realizare a lucrarilor, la scoala din Carbunesti, de exemplu, la acest moment reluandu-se procedurile privind organizarea si desfasurarea licitatiei. Pentru investitii si reabilitari, noua scoli au primit, prin HG 617, din luna iulie, fonduri in valoare de 2.062 mii lei, din care s-au cheltuit 780 mii lei. La scoala din Aricesti Zeletin si la gradinita Corlatesti, de exemplu, abia se finalizeaza proiectele.
In luna august, prin HG 919, Prahova a primit, pentru 52 obiective scolare, fonduri in valoare de 3.989 mii lei, din care s-au efectuat plati insumand 1.050 mii lei. La Gradinita Mires ( Sangeru) se intocmeste abia proiectul, la gradinita „Floare de Colt” din Sinaia urmeaza sa se desfasoare licitatia, la scolile „Regina Elisabeta” din Busteni, Boldesti-Gradistea, Cornu de Jos se finalizeaza proiectele, ca sa dau numai cateva exemple.
– Un tablou mai mult decat clar, care vorbeste, de la sine, despre lipsa de implicare a autoritatilor locale si ne scuteste, practic, de orice alte comentarii. Care apreciati ca sunt, in prezent, situatiile cele mai grave ?
– La Comarnic, inregistram o situatie deosebita. S-a stat, practic, pe loc, desi finantarea – circa 10 miliarde de lei vechi – a existat de la inceputul acestui an, din cauza unui sir intreg de scandaluri in interiorul administratiei, intre aceasta si constructor. Si la Baicoi s-au tergiversat lucrarile, de altfel primarul mi-a si spus ca are alte prioritati. Unele clarificari – care, in sfarsit, acum s-au facut – au determinat o anumita intarziere si in privinta realizarii unui campus la Colegiul „Virgil Madgearu” din Ploiesti.
– Nu se invata in cort in Prahova, cum se intampla in alte locuri din tara, dar se invata in regim de santier si, in cateva cazuri, chiar prin „vecini”.
– Intr-adevar, avem situatii care au impus mutarea elevilor in alte locatii, din diverse cauze. Un prim exemplu este cel al Grupului Scolar de Transporturi, in principal din cauza faptului ca unul dintre imobile este retrocedabil, proprietarul neacceptand sa ni-l vanda. Ca urmare, nu ne putem permite sa investim sume importante pentru repararea acoperisului, care a fost deteriorat de furtuna, in luna iulie. In aceste conditii, conducerea scolii a reorganizat activitatea in cel de-al doilea corp de cladiri de care dispune, si cu posibilitatea de a ocupa spatii si la o alta unitate apropiata. Alte scoli – Grupul Scolar Forestier Campina, Scolile de Arte si Meserii din Baltesti, Starchiojd, Scoala cu clasele I-VIII din satul Draganeasa (Provita de Jos) se reabiliteaza cu bani europeni, termenul de finalizare a lucrarilor fiind in primavara anului viitor. Ca urmare, elevii au fost mutati in unitati apropiate. Si cei 10 prescolari ai Gradinitei Plaiu din comuna Provita de Sus au fost mutati intr-un alt local reabilitat. Cat priveste elevii care invata in unitati in care exista inca santier am dispus – am controlat si vom mai controla- sa se ia toate masurile pentru asigurarea protectiei si a sigurantei elevilor.
* Termenele legale tin pe loc
– Lucrurile sunt clare: bani au existat. Ce credeti ca trebuia facut pentru cheltuirea lor, astfel incat scolile sa-si primeasca elevii asa cum ar fi trebuit sa-i primeasca ?
– In primul rand, era necesara o implicare mai responsabila a primarilor. Un singur exemplu cred ca este elocvent: unii au cerut bani si nici macar nu stiau pentru ce, nici tema de proiectare nefiind fixata. La fel de important este, insa, si un alt aspect: termenele legale, impuse prin Ordonanta privind achizitiile publice si care, obligatoriu trebuie respectate, impiedica, in unele cazuri, grabirea procedurilor si, implicit, a inceperii lucrarilor. Consideram ca in unele situatii s-ar putea reduce perioada de 52 de zile, de exemplu, la jumatate, astfel incat sa se poate trece, mai rapid, la cheltuirea banilor. Este clar ca pentru sumele alocate in august, trecerea celor 52 de zile ne duce mult spre toamna. Oricum, noi am efectuat, in toata aceasta perioada, o serie de controale si la fel vom proceda si in continuare, facand la sfarsitul acestei luni o evaluare. Acolo unde vom constata ca nu s-a intensificat ritmul de lucru si nu exista sanse sa se utilizeze banii alocati, vom propune redirectionarea lor catre obiectivele aflate in stadii avansate de finalizare.
– Care este situatia autorizarii sanitare a spatiilor de invatamant ?
– Conform ultimelor date centralizate, din cele 806 de scoli, 52 nu aveau aceasta autorizare, dar aproximativ 20 dintre ele depusesera documentatia prin care solicitau sa obtina avizul respectiv. Pe langa acestea, alte aproximativ 120 de scoli au o autorizare provizorie. Ceea ce pot sa mai adaug este ca, pana la inceputul acestui an de invatamant, circa 100 de scoli au fost complet reabilitate si arata, practic, ca noi.
Luiza RADULESCU PINTILIE
Camelia NASTASE














