• interviu cu Raluca Andreescu, director la Directia Judeteana Prahova
a Arhivelor Nationale

– Doamna director, care sunt cele mai vechi documente pe care le detine Directia Judeteana a Arhivelor Nationale Prahova?
– Cel mai vechi document dateaza de la sfarsitul secolului al XV – lea si este vorba despre un fragment dintr-un act emis de catre domnitorul Stefan cel Mare.
– Care este natura documentelor aflate in pastrare la Arhivele Nationale prahovene?
– La Directia noastra sunt documente cu valoare istorica ale institutiilor care au functionat si functioneaza pe raza judetului Prahova, iar atributia Arhivelor Nationale este de a administra si a supraveghea fondul arhivistic creat la nivelul judetului.
– Una dintre atributiile Arhivelor este si aceea de a controla agentii economici care emit documente cu valoare istorica. Ne puteti spune care este situatia in acest caz?
– Intr-adevar, ne revin si astfel de obligatii. In acest sens, trebuie sa avem o relatie permanenta cu acestia, pentru documentele care fac parte din fondul arhivistic sa ajunga in depozitele agentilor economici si, ulterior, ale Arhivelor Nationale. Exista cazuri in care aceasta activitate nu este luata in mod serios de unii administratori de societati, adica nu inteleg importanta pastrarii si a prelucrarii propriilor documente. Iar consecintele se indreapta tot impotriva acestora intrucat, intr-o arhiva neprelucrata, nu se poate identifica niciun document. De asemenea, sunt situatii in care arhivele nu sunt pastrate in mod corespunzator. Mai mult, in multe compartimente de arhivistica exista o dinamica a personalului care ne ingrijoreaza. Motivul ar fi lipsa de interes acordata de catre institutiile respective. De aceea, la o serie de agenti economici am impus termene privind masurile pe care le au de indeplinit, urmand ca, ulterior, sa trecem inclusiv si la sanctiuni. Cea mai mare amenda pe care o putem da agentilor economici pentru nerespectarea sarcinilor in privinta administrarii arhivei proprii este de 25.000 lei. Insa, politica directiei nu este de a sanctiona, ci dorim sa ii indrumam si sa ii asistam pentru a intelege importanta pastrarii documentelor proprii. Acestia trebuie sa stie ca pot veni la Directia Judeteana a Arhivelor Nationale, de pe Strada Logofat Tautu nr.3 pentru a cere orice fel de informatii cu privire la prelucrarea documentelor cu valoare istorica.
– Accesul publicului pentru studierea documentelor este liber?
– Exista o sala de studiu unde orice cetatean poate studia documentele aflate in fondul nostru arhivistic. Accesul se face pe baza unui permis de intrare, care este eliberat, in mod gratuit, persoa-nele in cauza trebuind sa vina cu buletinul si cu o poza. Programul salii de lectura este urmatorul: luni si joi intre orele 8.30-15.30 si marti, intre 11.00-19.00. Ca element de noutate, pentru facilitarea cautarii documentelor de care au nevoie, sala de lectura este dotata si cu un laptop. In plus, este permisa si fotografierea documentelor. Cititorii trebuie sa solicite materialele care ii intereseaza, cu o zi mai inainte, acestia putand sa studieze maximum 10 dosare pe zi. Mai trebuie sa stie ca, in conformitate cu legea, documentele a caror cercetare poate afecta interesele nationale, drepturile si libertatile cetatenilor, prin datele si informatiile pe care le contin, sau cele a caror integritate fizica este in pericol, nu se dau in cercetare.
Camelia NASTASE