A III-a editie a Festivalului International de Film B-EST a fost dedicata, sambata si duminica, creatiei cinematografice a lui Nikita Mihalkov, invitatul de onoare al evenimentului. Totodata acesta a sustinut la Sala Amfiteatru a Teatrului National din Bucuresti, un master-class cu tema „Regizorul in doua ipostaze: in afara filmarii si la cadru”. Sambata, festivalul a fost deschis cu filmul „Soare inselator” pelicula care, in 1994, a primit Oscarul, pentru cel mai bun film strain.
La sosirea in Romania, Mihalkov a facut o scurta radiografie a cinematografiei din tarile foste sovietice si a afirmat ca, in trecut, schimburile de experienta intre cineasti erau mult mai bogate. In prezent, ar trebui ca filmul sa promoveze valorile nationale, este de parere regizorul. Mihalkov a mai precizat ca industrializarea cinematografica la care s-a ajuns in prezent implica mai mult o productie cantitativa decat una calitativa. De aceea, unul dintre scopurile sale este atragerea tinerilor care sa formeze, in scurt timp, un public de film avizat.
* Daca ai umor, poti fi
un regizor bun. Daca nu reu¿e¿ti, umorul te ajuta sa treci peste asta
Tarul cinematografiei ruse, Nikita Mihalkov, le-a impartasit studentilor romani cateva secrete ale maiestriei sale. Principiul dupa care se ghideaza celebrul cineast pare simplu: nu este important sensul cuvintelor, ci atmosfera creata. Pentru asta, Mihalkov le sugereaza actorilor sa se comporte aidoma unor instrumente muzicale, pentru ca arta este muzica, crede el.
Nikita Mihalkov le-a propus un exercitiu participantilor la seminar: „Arunc la nimereala o pereche de pantofi aici si inca o pereche dincoace. Va rog…Un barbat si o femeie. Sa stati in pozitia asta. Si acum sa stam de vorba. Cine e el? Cine e ea? Va propun tuturor acest joc”, i-a invitat regizorul pe cei prezenti in sala.
A fost punctul de plecare, de la care participantii au dezvoltat tot felul de scenarii. Cei prezenti au invatat lectii pretioase – ca un detaliu care poate schimba totul sau ca ceea ce sugereaza o imagine e mai puternic decat ceea ce se vede explicit, pe ecran. Si inca ceva i-a mai invatat Nikita Mihalkov pe pretendentii la titlul de regizor – ca ironia si autoironia sunt trasaturi care dau filmului calitate.
„Un regizor este un om cu un simt al umorului extrem de dezvoltat. Daca un tanar are simtul umorului si mai are si cateva calitati in plus, poate sa devina un regizor excelent. Iar daca nu va deveni regizor, umorul il va ajuta sa treaca peste asta”, crede Nikita Mihalkov.
Cel mai recent film al lui Mihalkov este „Consilierul Statului”, o ambitie personala care a spart recordul de incasari in cinematografele rusesti.














