La sfarsitul saptamanii trecute, unsprezece dintre cei cincisprezece consilierii locali ai orasului Azuga, impreuna cu primarul localitatii, au facut o excursie in statiunea bulgareasca Bansko. Intentia de a vizita acest oras fusese exprimata inca din luna decembrie a anului trecut, data la care consilierii se gandeau sa acopere cheltuielile legate de aceasta deplasare din bugetul orasului. Ipoteticul voiaj a provo-cat chiar un scandal in sanul administratiei locale, soldat cu raspandirea a sute de manifeste in localitate, prin intermediul carora azugenilor li se comunica identitatea consilierilor care aprobasera acordarea de bani in acest scop. Cu toate ca banii necesari, circa 15.000 de lei, fusesera prinsi in buget, ei nu au mai putut fi cheltuiti din cauza ca anul fiscal se apropia de sfarsit. In acel moment, obiectivul principal al deplasarii la Bansko consta in punerea bazelor unei infratiri, dat fiind ca Bansko, ca si Azuga, este o tanara statiune montana din estul Europei. Excursia nu a mai fost facuta plecand de la aceste premise, iar proiectul infratirii a fost abandonat. Cu toate acestea, la sfarsitul saptamanii trecute, consilierii azugeni au facut un voiaj de trei zile la Bansko, cheltuielile deplasarii fiind suportate de firma Romenergo, cel mai mare inves-titor din localitatea prahoveana. Obiectivele acestui voiaj cu caracter semi-privat, dupa cate au declarat unii dintre consilieri, au fost, pe de o parte, observarea instalatiilor de transport pe cablu din Bansko, tinand cont de faptul ca firma Romenergo doreste sa construiasca la Azuga o foarte costisitoare telegondola, iar pe de alta parte, documentarea „la fata locului” in privinta potentialului de dezvoltare pe care il ofera turismul montan.
Nemtii pregatesc debarcarea englezilor in Balcani
Dupa intoarcerea din calatorie, consilierul Ion Comarniceanu, unul dintre sustinatorii proiectului initial de infratire cu Bansko, si-a dat seama ca ideea sa dintai fusese naiva: „Cum sa ne infratim noi cu ei, din moment ce ei sunt inaintea noastra cu cateva zeci de ani?!” Comarniceanu s-a declarat uluit de amploarea investitiilor germane in statiunea bulgareasca, de calitatea ridicata a serviciilor si de nivelul scazut al tarifelor la cazare: „O camera dubla la un hotel de trei stele costa 25 de euro, bani in care este inclus si bufetul suedez. In Bansko, nemtii construiesc hoteluri dupa hoteluri. Planul germanilor este ca aceasta statiune sa devina o destinatie predilecta a turistilor englezi, britanicii neavand statiuni montane la ei in tara. 80 de avioane cu turisti englezi vor veni acolo in fiecare sezon. Dezvol-tarea orasului este fantastica”.
Telegondola de 6 km
Contactul cu Bansko l-a impresionat si pe mai experi-mentatul consilier Nistor Richea, directorul sucursalei Romenergo din Azuga: „Turismul montan din Bulgaria traieste un adevarat boom. Bansko are un domeniu schiabil in lungime de 65 de km (Azuga de numai 6 km – n.r.), majoritatea partiilor situandu-se intre 1.600 si 2.700 de metri altitudine. Principala realizare tehnica este o telegondola lunga de 6 km, care ii ia pe turisti din oras (871 de m altitudine – n.r.) si-i duce la baza partiilor. Instalatiile de zapada artificiala acopera 35 de km din domeniul schiabil, anul acesta administratorii statiunii intentionand sa cumpere alte 70 de tunuri. Multe dintre partii sunt foarte dificile, permitand organizarea de campionate europene sau mondiale”. In opinia lui Richea, investitiile care au fost facute in statiunea bulgareasca depasesc 100 de milioane de euro, in urma acestora Bansko ajungand sa aiba o capacitate turistica de 7.000 de turisti pe zi, fata de doar 1.000 de turisti pe care ii poate gazdui Azuga. „La 1.000 de turisti, deja limitele infrastructurii orasului nostru incep sa se simta”, apreciaza consilierul. „Am fost frapat de ruina si degradarea in care se gaseau cladirile vechi ale orasului. Ceea ce trebuie retinut este faptul ca dezvoltarea domeniului schiabil – realizarea de noi partii, imbunatatirea celor existente, extinderea instalatiilor de zapada artificiala si modernizarea transportului pe cablu – atrage dupa sine dezvoltarea localitatii. In urma acestei calatori, am redescoperit argumente in sprijinul mai vechii noastre idei de a propune construirea unei statiuni de la zero, in zona Muntilor Neamtul si Stevia. Conditiile geografice pe care le ofera acest amplasament sunt excelente pentru ridicarea unei statiuni alpine, mai ales ca o statiune se construieste mult mai usor pornind de la zero decat atunci cand trebuie asimilata unei localitati deja existente”.

Ce trebuie sa vada Tariceanu

Primarul Adrian Purcaru nu si-a ascuns nici el impresia puternica pe care i-a lasat-o statiunea bulgareasca: „Bansko este, de departe, cea mai frumoasa statiune montana din Europa de Est. Sunt revoltat de faptul ca bulgarii ne dau lectii si la turismul de vara si la cel de iarna. L-as lua intr-o excursie pe prim-ministrul Tariceanu sa vada si el gradul in care acest oras a putut inflori, gratie unor facilitati acordate de guvern. Pentru a dezvolta domeniul schiabil din Azuga noi trebuie sa ne luptam cu institutiile statului roman. Ori de cate ori mergem cu proiectul amenajarii unei noi partii la Agentia pentru Protectia Mediului, ni se spune ba ca s-a mai gasit o specie rara de floare, ba un arbust pe care cale de disparitie care impun protectie. In cazul statiunii Bansko, au fost amenajati 65 de km de partii in Muntii Pirin, pe teritoriul unei rezervatii naturale de interes national si european, si nimeni nu a mai intrebat ce si cum este defrisat”.
Ionut STANESCU

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentINCHIDEREA EDITIEI
Articolul următorDREPTUL LA OPINIE