In sfarsit, ne este mai simplu sa intelegem, prin ce practici anticompetitive reusesc marile lanturi de supermarke- turi sau hypermarketuri din Romania sa obtina profituri tot mai mari, de la un an la altul, chiar si pe timp de criza, pe buzunarele bietilor consumatori. Taxa intre 1000 – 15.000 de euro, pentru deschiderea unui nou magazin; taxa de remodelare sau modernizare a magazinelor existente, intre 1.000 – 5.000 de euro; taxa listare furnizor/magazin – pana la 15.000 de euro; taxa listare articol – pana la 500 euro/produs; alocarea de spatiu la raft, prezenta produselor la raft, asigurarea de reclame – pana la 10 la suta din cifra de afaceri lunara; serviciu pentru garantarea vanzarii produselor – 0,5 – 0,75 la suta din cifra de afaceri lunara. Acestea sunt, potrivit datelor Ministerului Agriculturii, doar cateva dintre taxele pe care reprezentantii supermarketurilor sau hypermarketurilor le pretindeau, pana acum, agentilor economici care doreau sa-si valorifice propriile produse agroalimentare prin intermediul acestora . Si, nu e greu de intuit, ca la randul lor agentii economici respectivi “umflau” preturile pentru a acoperi cheltuielile.
Am spus „pana acum” deoarece, in maximum 30 de zile, presedintele tarii ar urma sa promulge mult discutatul Cod de bune practici, transformat in Legea privind comercializarea produselor agroalimentare. Aceasta prevede, intre altele, scaderea numarului de taxe pretinse furnizorilor de produse agroalimentare de la 11 – la 7 (deoarece erau, practic, artificiale), precum si o reducere semnificativa a cuantumului acestora. Pe langa reducerea preturilor marfurilor la raft chiar cu pana la 30 la suta, in urmatoarele luni, si stimularea mediului de afaceri de a investi in domeniul agroalimentar, conducerea Ministerului Agriculturii considera ca noul act normativ va permite accesul in marile complexe comerciale a cat mai multor furnizori de produse agroalimentare, ceea ce va duce la cresterea numarului locurilor de munca in sectorul agricol. De cealalta parte, insa, reprezentantii supermarketurilor sunt total impotriva promulgarii acestei legi, mergand pana acolo incat, unii dintre acestia, nu doar ca nici nu vor sa auda despre ieftinirea produselor, ci intentioneaza chiar sa se aprovizioneze cu cat mai multe produse din import, in detrimentul celor romanesti ! „Inteleg ca aceasta lege nu are cum sa-i bucure pe reprezentantii supermarketurilor, atat timp cat le poate diminua veniturile, dar trebuie sa inteleaga ca pe primul plan, pentru noi, se afla consumatorul roman”, a declarat Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii.
(C.D.)