“Furturile de la calea ferata , deocamdata, nici nu au crescut, nici nu au scazut. Se mentin pe aceeasi linie. Dupa cum trenul soseste cu precizie in statie, la fel avem si noi raportarile – acelasi numar de lovituri in fiecare luna”, ne-a prezentat starea infractionalitatii de pe acostamentul celor 365 de kilometri – cat masoara traseele din judet – subcomisarul Madalin Stroe, desemnat sef Serviciu de Politie Transporturi Prahova (in foto). Apoi, s-a aratat sceptic in privinta mentinerii… tot pe aceeasi linie a sustragerilor: “ Am spus <> fiindca tare imi este teama ca, in viitorul apropiat, dat fiind contextul actual al economiei, furturile vor cunoaste o crestere. Iata de ce noi facem, in continuare, ceea ce se numeste munca de preventie, actionand ofensiv, si, implicit, iesind in intampinarea autorilor”. In calea “hotilor primari” – cum ii numeste interlocutorul nostru pe cei care dau lovitura prima data – nu te poti pune, fiindca ei nu figureaza in baza de date, nu sunt cunoscuti cu antecedente, acestia sustragand componente de cale ferata sau de vagoane numai pentru a trai de pe o zi pe alta. “Sunt, dupa toate probabilitatile, recentii disponibilizati, pentru care, singura alternativa de a trai decent o reprezinta aceste mici lovituri”.
Revenind la foamea care se inregistreaza pe calea ferata, s-a ajuns in situatia ca o angajata, incadrata ca montator in cadrul sectiei revizie vagoane Ploiesti Sud, sa-i fure colegei de serviciu bratara de aur, pe care, mai apoi, sa o duca la o casa de amanet, din municipiu. Au fost gasite si bratara si vinovata – de catre lucratorii postului TF, care i-au intocmitfemeii acte premergatoare sub aspectul savarsirii infractiunii de furt calificat.
Repetabilitatea atrage, insa, consecintele arestului preventiv. Este cazul unui “abonat”, din Sinaia, cunoscut ca iubitor al glasului rotilor de tren, pe de o parte, dar, mai ales, a componentelor metalice. “Noi am facut propunere la Parchetul de pe langa Judecatoria Sinaia de arest preventiv, dar, fiindca magistratii erau in greva , este posibil ca propunerea sa nu fi fost dusa la indeplinire”.
Si totusi, infractiunile de natura economico-financiara constatate predomina in dauna celor judiciare. Mai este nevoie sa spunem pe fondul crizei ? Este, atat timp cat un caz aparte il reprezinta veteranii de razboi. “Acestia au dreptul de a calatori, impreuna cu alte patru persoane, sa zicem, rude cu ei. Ce face omul, pentru a scoate un ban ? Acosteaza persoane de pe peron, si pentru un drum pana la Arad, de exemplu, sau pe ruta Ploiesti – Suceava, face un chilipir. Costa biletul un milion si ceva de lei vechi ? Veteranul ii cere numai 500 sau 600 de mii, pentru a mai scoate si el un ban. Este o afacere profitabila pentru amandoi, nerentabila pentru SNCFR. Sunt veterani de razboi, este adevarat, nu-mi face nicio placere sa subapreciez acest lucru, dar legea este lege” (ofiter Madalin Stroe).
(F.T.)