• Pe hartie – o destinatie, in realitate – turistii ajung la o alta
Nici nu s-au intors bine din concedii, si ploiestenii au inceput sa faca sesizari pe adresa Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova. In ultima perioada au fost inregistrate de catre aceasta institutie aproximativ zece reclamatii, cu privire la nerespectarea clauzelor contractuale, conditiile de cazare sau alimentatie publica ce faceau parte din pachetul turistic, precum si comportamentul necorespunzator al personalului hotelurilor unde au fost cazati. Conform reprezentantilor CJPC Prahova, aceste aspecte sunt, insa, foarte greu de confirmat. In ceea ce priveste destinatiile externe, turistii s-au plans mai ales cu privire la locatiile care nu au corespuns cu cele alese de ei si nici cu banii pe care i-au dat pentru pachetul respectiv. Practic, conditiile au fost complet diferite de cele pe care le garantasera reprezentantii agentiilor de turism in momentul cumpararii biletelor. Si nu e greu de intuit ca au fost inferioare calitativ.
De aceea, pentru evitarea pe viitor a unor asemenea neplaceri, inspectorii CJPC Prahova fac cateva precizari de care consumatorii ar fi bine sa tina cont, in momentul in care se hotarasc sa plece in concedii. Turistii care doresc sa plece in vacanta prin agentiile de turism trebuie sa citeasca atent contractele pe care le vor semna, astfel incat concediul lor sa nu se transforme intr-un cosmar. De asemenea, ei trebuie sa ceara operatorului agentiei de turism detalii cu privire la destinatie, cazare, precum si la masa.
Agentiile de turism au obligatia sa furnizeze turistilor, in scris, in vederea incheierii contractului, informatii referitoare la localitatea de destinatie, ruta de parcurs, mijloacele de transport utilizate, caracteristicile si categoria acestora, tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare ale acestora, serviciile privind masa si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie, cuantumul avansului, daca este cazul, precum si termenul pentru achitarea restului de plata si posibilitatile de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala sau accidente.
In ceea ce priveste contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, acesta trebuie sa contina obligatoriu o serie de clauze privind destinatia calatoriei turistice si, in cazul perioadelor de sejur, durata si datele de sosire si de plecare, mijloacele de transport utilizate, cazarea, precum si serviciile de masa. In contract trebuie prevazute si vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse in pretul total convenit al pachetului de servicii turistice. Preturile stabilite in contract nu pot fi schimbate, decat cu acordul ambelor parti, daca se suplimenteaza serviciile oferite sau perioada concediului. In cazul in care preturile stabilite in contract sunt majorate fara ca turistul sa beneficieze de servicii in plus sau sa se prelungeasca perioada concediului, acesta poate rezilia contractul fara nicio obligatie fata de agentia de turism, care in plus are obligatia de a-i rambursa imediat toate sumele aferente calatoriei turistice platite.
In cazul in care agentia de turism este nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului, aceasta are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii, iar acesta este obligat sa comunice agentiei, in termen de cinci zile de la primirea instiintarii, hotararea sa de a opta fie pentru rezilierea contractului fara a plati penalitati, fie acceptarea noilor conditii ale contractului. Pentru daunele materiale cauzate de nerespectarea de catre agentia de turism organizatoare a serviciilor cuprinse in contract, despagubirea turistului se face intr-o valoare maxima ce reprezinta dublul pretului pachetului de servicii turistice inscris in contract.
Anemary GRIGORE














