Pana la sfarsitul saptamanii recent incheiate, la sediul Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud-Muntenia ( institutie care are ca raza de competenta sapte judete, intre care si Prahova) fusesera depuse 155 de proiecte prin care autorii acestora (persoane fizice, persoane juridice sau institutii) solicitau finantare nerambursabila prin Programul Operational Regional (denumit, pe scurt, Regio), in scopul demararii unor investitii in diverse sectoare ale economiei. De la bun inceput se cuvine precizat ca, la o prima runda de verificari, o treime (mai exact 50) dintre proiectele respective au fost deja respinse, intrucat nu s-au incadrat in cerintele Comisiei Europene. In cele ce urmeaza, ne-am propus sa analizam doua dintre obiectivele incluse in programul Regio care ni s-au parut a fi indispensabile repornirii la turatia de anul trecut, adica inaintea declansarii crizei, a motoarelor economiei, sectoare pentru care, de altfel, s-au si solicitat fondurile cele mai consistente. Ne referim, pe de o parte, la modernizarea retelei de drumuri judetene – inclusiv constructia/reabilitarea soselelor orasenesti de centura, iar pe de alta, la dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de turism, in scopul cresterii calitatii serviciilor turistice. Practic, aceste sectoare sunt indisolubil legate unul de celalalt, caci fara drumuri „ca-n palma” adio atractivitate turistica, mai cu seama pentru cetatenii proveniti din tarile occidentale si viceversa.
* Cresterea calitatii serviciilor turistice, un vis frumos
Revenind la modernizarea retelei de drumuri judetene, careia i s-a alocat un buget de 124,76 milioane de euro, pana la finele saptamanii trecute fusesera depuse 39 de proiecte, dintre care 10 au fost respinse de catre comisia de evaluare din cauza nerespectarii unor conditii impuse de reglementarile Comisiei Europene si unul – retras de catre autor. In cazul a 12 dintre proiectele ramase in cursa au fost semnate deja contractele de finantare, iar celelalte proiecte sunt in diverse etape precontractuale. Cat priveste domeniul care viza modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale si cresterea calitatii serviciilor turistice, aici interesul potentialilor investitori a fost ceva mai redus. Adica au fost depuse doar 13 proiecte, dintre care cinci se afla in etapa precontractuala, unul este in curs de evaluare tehnica si financiara, iar alte sapte au fost respinse. Acesta este, de altfel, si motivul pentru care, din totalul fondurilor comunitare alocate acestui domeniu, respectiv 46,96 milioane de euro, vor putea fi absorbite, deocamdata, de catre investitori doar aproape 11 milioane de euro, deci de patru ori mai putin. Ca atare, diferenta de bani va fi rambursata. In concluzie, va mai curge multa apa pe Dunare pana cand calitatea retelei de drumuri judetene si a serviciilor turistice, inclusiv din Prahova, va putea fi comparata cu cea intalnita in tari precum Germania, Franta sau Italia.
D. CONSTANTIN













