“Pagini din istoria transportului judetean, interjudetean prahovean si al transportului urban din Ploiesti”- acesta este titlul recentului volum iesit de sub tipar care poarta semnatura autorului prahovean State Mercan. Dupa cum sugereaza si titlul, in cele 160 de pagini ale cartii se face o trecere in revista, extrem de interesanta, a evolutiei transportului judetean si local din Ploiesti, de la caruta, pana la Sageata albastra, tramvai sau troleibuz. Inedite sunt, astfel, informatiile referitoare la evolutia mijloacelor de transport. De pilda, in anul 1840, drumul din zona Vaii Prahovei catre Bucuresti era strabatut cu o caruta trasa de opt cai, calatorii fiind opriti, la drumul mare, de catre banditii care le luau banii. Odata cu trecerea anilor, pe drumurile judetului au aparut trasurile, diligentele, postalioanele, pentru ca apoi, la sfarsitul anului 1870, sa fie terminata calea ferata Bucuresti- Ploiesti si sa fie inceputa constructia la Gara de Sud Ploiesti. In anii 1900, primele trasuri fara cai, mai exact autoturismele realizate la Liege, in Belgia, au circulat si pe drumurile din Prahova. Trecand anii, odata cu dezvoltarea economica a judetului si a cresterii numarului de salariati, s-a dezvoltat si reteaua de transport a calatorilor, cu autobuze. In vremurile noastre, transportul de calatori este in pas cu moda si cerintele, fiind efectuat cu trenul, microbuzul sau autobuzul. In cazul Ploiestiului, transportul calatorilor se face cu autobuzele, troleibuzele si tramvaiele, RATP Ploiesti avand trei posturi de urmarire, prin satelit, a traseelor.
N. DUMITRESCU