Jazz-ul romanesc nu se afla in cea mai buna perioada a sa: ii lipseste specificul national, festivalurile de gen sunt putine, iar artistii mai fac si compromisuri pentru a castiga bani, este de parere Lucian Sabados, director al Teatrului „Toma Caragiu”. Fin cunoscator al muzicii de jazz, acesta este presedintele Asociatiei Culturale „Jazz Forum ‘03″ si organizator al Festivalului International ” Ploiesti Hot Jazz Summit”. In opinia sa, muzica romaneasca ce apartine acestui gen se afla intr-o perioada de cautari ale unui stil propriu, creatiile artistilor avand prea multe influente din strainatate. Nici muzicieni nu sunt foarte multi, ca odinioara, iar piata muzicala este destul de putin dezvoltata pe acest segment. „Din pacate muzica romaneasca de jazz actuala nu este atat de originala ca a altor reprezentanti ai genului, din alte tari. Avem si putini profesori, artistii nefiind preocupati de formarea viitorilor muzicieni. De asemenea, trebuie mentionata si cota de remuneratie mult mai mica decat a artistilor care canta pop, rock, tehno etc. In aceste conditii, unii fac compromisuri – adica mai canta si in formatii care abordeaza pop-ul sau alte genuri. Fiind mica cererea, exista si putine aparitii discografice, in Romania – 30-35 pe an. Deoarece se organizeaza putine festivaluri in tara noastra – doar opt – artistii canta in cluburi, baruri, pub-uri. Acestea au, insa, spatii restranse, neofertante din punct de vedere al sunetului, cu public putin, iar castigurile sunt mici”, ne-a precizat Lucian Sabados. Din Prahova, in ultimii ani, doar doi artisti s-au remarcat in domeniul jazz-ului, la nivel national: Alex Racovita, pianist si Razvan Cojanu – basist. Ei formeaza „Ploiesti Jazz Quartet” – ce canta jazz-rock, impreuna cu Marius Pop (chitara) si Marcel Moldovan (tobe), din Bucuresti. Toti sunt tineri, cu varste mai mici de 25 de ani.
Marii muzicieni romani de jazz au si acum o influenta puternica asupra noii generatii de artisti. „In anii 60-70 se remarcasera Jancsy Korossy si Richard Oschanitzky – pianisti, precum si Johny Raducanu – contrabasist in acea vreme – care cantau ethno jazz. In anii 80 cantau Marius Popp, Eugen Gondi, Nicolae Simion, Stefan Berindei. Dupa Revolutie, cei mai multi muzicieni au plecat in strainatate. Jancy Korossy si Radu Goldis a ajuns in Statele Unite, Peter Herbolzheimer – in Germania, in prezent numarandu-se printre primii cinci sefi orchestratori de big-banduri de pe continent. Regretata Anca Parghel a trait, si ea, mai multi ani in Belgia, iar Aura Urziceanu – in SUA, unde a cantat cu celebrul Duke Elington. Dupa 1990, au aparut alti artisti talentati: Cristi Soleanu, Vlaicu Golcea, Teodora Enache, Maria Raducanu, Mircea Tiberian, Sorin Romanescu, Garbis Dedeian etc”. Cu toate astea, potrivit interlocutorului nostru, muzica de jazz romaneasca nu se ridica la nivelul celei din Polonia, Ungaria si Rusia, artistii de aici fiind considerati cei mai inovatori.
Ana MAXIM