Potrivit unui studiu de piata, realizat de catre o companie de profil prahoveana, vanzarile din perioada premergatoare sarbatorilor pascale vor fi mai mari decat intr-o luna obisnuita, dar cu circa 65% mai redus fata de anii trecuti, ca urmare a scaderii consumului, in contextul crizei. Pentru ca populatia are mai putini bani la dispozitie pentru cumparaturile de Paste si va cheltui cu mai mare atentie, producatorii vor apela la oferte promotionale pentru a stimula consumul si isi vor adapta oferta la cererea pentru produse din categoria de pret mai redus. Tendinta de a achizitiona produse mai ieftine este confirmata si de retaileri. Astfel, consumatorii vor fi mai atenti la cheltuielile pe care le fac in aceasta perioada si vor prefera mai ales produsele din categoria de pret mai scazut, astfel ca patronatele din domenii precum panificatie sau carne estimeaza o stagnare a vanzarilor fata de perioada similara a anului trecut sau chiar o scadere. „Nu cred ca o sa creasca vanzarile (fata de anul trecut – n.n.), avand in vedere contextul economic actual. Lumea are mai putini bani si se va indrepta mai mult catre produse mai ieftine, mai simple, cu mai putine ingrediente. Consumatorii vor alege, de exemplu, cozonacul simplu cu nuca, si nu cel cu nuca si cacao, principalul criteriu de alegere fiind pretul. Daca ne ghidam dupa aceste efecte, cred ca se va inregistra o diminuare a vanzarilor, dar totusi sunt optimist si sper ca macar sa atingem nivelul de anul trecut”, ne-a declarat Aurel Roman, patron al unui magazin de produse de panificatie. Potrivit aceluiasi studiu, producatorii se vor adapta pietei, iar daca piata va cere productie similara cu cea din aceeasi perioada a anului trecut, firmele sunt aprovizionate cu materie prima, lucreaza pe stoc si nu vor exista probleme de acomodare la nevoile si cerintele consumatorilor. Vinzarile de carne vor fi mai slabe decat in aceeasi perioada a anului trecut, luand in considerare trendul inregistrat de la inceputul anului, reducerea consumului si a veniturilor populatiei. Producatorii nu vor majora preturile la carne in perioada Pastelui, in acest an, un kilogram de carne de miel va putea fi cumparat cu 15-18 lei din piete si cu maximum 20de lei din marile lanturi de magazine. Mai optimista se arata a fi prognoza pentru comerciantii de oua , care mizeaza pe o crestere a vanzarilor de 40-50%, raportata la celelalte luni. Preturile vor ramane, insa, neschimbate. Totodata, exista o disponibilitate mare la fructe, in special la mere, care sunt din plin pe tarabe, si la legume, pentru ca au aparut castravetii de tip cornison produsi in solariile autohtone. Producatorii de vinuri vor avea si ei de castigat de Paste de pe urma sortimentelor rosii, preferate de cumparatori, iar pretul va fi printre principalele criterii de alegere a produsului. Criza ar putea influenta alegerile consumatorilor de a se indrepta spre vinurile ieftine, iar perioada Pastelui ar putea fi speculata pozitiv de producatorii de volum care ofera un pret bun.
Catalina STROE