* afirma Krzysztof Grabowski, presedintele SC Tymbark Maspex
Romania SRL Valenii de Munte
– Ce a motivat alegerea Prahovei – si, in speta, zona Vaii Teleajenului – pentru inceperea activitatii ca intreprinzator in Romania?
– Compania Tymbark Maspex este prezenta in Romania din 1996, atunci fiind cunoscuta sub denumirea de La Festa International. Din octombrie 2001, am inceput insa constructia unei moderne fabrici in Valenii de Munte, mai exact pe amplasamentul fostei fabrici de conserve, care fusese lichidata. Cu cele circa 25 de milioane de dolari investite in anii de inceput, La Festa International era una dintre cele mai mari investitii cu capital polonez din Romania, fiind cea mai mare si astazi, cand volumul investitiilor grupului Maspex depaseste 62 milioane de euro. Revenind la intrebarea dv., prima fabrica la sosirea in Romania am avut-o la Popesti Leordeni, langa Bucuresti, dar intrucat nu aveam posibilitati de extindere a capacitatii de productie, am fost nevoiti sa cautam o locatie potrivita. Am ales, in cele din urma, Valenii de Munte din mai multe motive: dispuneam de teren suficient pentru a construi noi hale industriale, precum si forta de munca necesara si, in plus, orasul este aproape de Bucuresti.
– De unde ati pornit si unde ati ajuns? Ne puteti da, in acest sens, cateva date statistice semnificative?
– Dupa numai un an de munca sustinuta, adica in iunie 2002, vechea fabrica de conserve a fost complet modernizata, in sensul ca toate cladirile au fost renovate si am inceput construirea unei hale industriale noi si a doua depozite. In septembrie 2007, am inceput constructia unei noi fabrici, investitie de peste 30 milioane de euro care dubleaza, practic, valoarea investitiilor facute pana acum de Tymbark Maspex in Romania, astfel ca fabrica din Valenii de Munte va deveni cea mai mare din cadrul grupului Maspex, suprafata totala fiind de peste 50.000 mp. Dispunem de un laborator de analize foarte bine echipat, iar procesul de productie este computerizat, ceea ce ne permite sa asiguram un inalt grad de control al calitatii produselor, pe toate fazele de productie. Portofoliul companiei include, alaturi de marca La Festa, in divizia de produse instant – ceaiurile granulate, cacao granulata pentru copii, precum si divizia de sucuri cu toate categoriile: nectar, juice 100 la suta si still drink – gama variata de sucuri pentru toate varstele. Calitatea acestor produse este, subliniez, conform cerintelor UE si a solicitarilor pietei autohtone si europene, deoarece o parte din gama de produse o si exportam. In acest context, anul acesta vom inaugura un nou centru de productie bazat pe o tehnologie de ultima generatie, folosita doar de cele mai mari concerne din lume – imbutelierea aseptica a sucurilor si a bauturilor racoritoare, fara utilizarea conservantilor si a colorantilor.
– Cat de permisiva apreciati ca este legislatia romaneasca pentru intreprinzatori si, in consecinta, cat de favorabil este mediul de afaceri din Romania?
– In primii ani dupa venirea noastra in Romania am intampinat serioase dificultati, in principal din cauza deselor schimbari ale legislatiei, motiv pentru care nu ne puteam intocmi un plan de afaceri pe o perioada mai lunga de timp. Acum, insa, lucrurile au intrat pe fagasul lor firesc, deci nu ne mai confruntam cu asemenea surprize neplacute.
– Cum apreciati calitatea fortei de munca din Romania si cum v-ati asigurat-o?
– La inceput, cum era si normal, conducerea grupului Maspex a detasat la Valenii de Munte mai multi specialisti pentru a asigura buna functionare a noii fabrici si, totodata, pentru a-i instrui la nivelul exigentelor noastre si pe angajatii cetateni romani. Cum ma si asteptam, de altfel, acestia s-au adaptat foarte rapid, asa ca, in prezent, dispunem de forta de munca inalt calificata, iar media de varsta este in jur de 30- 32 de ani. Singurul polonez am ramas doar eu caci, intre timp, celalalt confrate s-a insurat aici, are si un copil, deci a ales sa traiasca in Romania.
– Toata lumea este ingrijorata de criza. In ce masura o resimtiti si in ce masura credeti ca va v-a afecta?
– Pana la urma, criza aceasta o sa-i loveasca pe toti, mai mult sau mai putin. S-a creat o adevarata psihoza apropo de acest fenomen. Oriunde de afli, in avion sau tren, pe strada sau intr-un magazin, alta discutie nu auzi decat despre criza. In ce ne priveste, este posibil ca, din cauza crizei, compania noastra sa nu mai inregistreze cresterile semnificative ale cifrei de afaceri din anii trecuti, ci aceste cresteri sa fie ceva mai reduse. Cu alte cuvinte, noi vom continua sa ne punem in aplicare, fara nicio opreliste, planurile de dezvoltare pe care ni le-am propus.
Dumitru CONSTANTIN