• In cazul politelor CASCO, exista riscul sa nu primiti despagubiri

De la inceputul acestui an, firmele de asigurari si-au schimbat politica de preturi in ceea ce priveste politele Casco. Din acest motiv, tot mai multi soferi se declara nemultumiti si spun ca, de cele mai multe ori, sunt inselati de firmele de asigurari. In acest sens, nu putini au fost aceia care ne-au solicitat precizari. Astfel, e bine sa retineti ca, la incheierea unei polite de asigurare Casco, cea mai mare atentie trebuie indreptata spre principalul capitol prezent in orice contract incheiat de catre firmele de asigurari – “Excluderi” – care indica o serie de situatii in care asiguratul nu va fi despagubit, chiar daca a platit ani intregi primele de asigurare. Un alt aspect de care soferii ar trebui sa tina cont la incheierea unei astfel de polite este si valoarea primei de asigurare care se calculeaza prin aplicarea la suma asigurata a unor cote tarifare exprimate in procente. La masinile noi se aplica un procent de 4-5% din valoarea autoturismului, dar se poate ajunge la un procent 11% pentru masini mai vechi de 10 ani, ceea ce inseamna prime de asigurare de 400-600 de euro/an sau chiar mult peste 1000 euro/an pentru masinile de lux. Este bine de stiut ca nu orice autoturism poate fi asigurat Casco. Majoritatea asiguratorilor ofera asigurari Casco pentru masini cu vechime mai mica de 10 ani, doar unii dintre ei ajungand la limita de 12 ani. De asemenea, anumiti asiguratori specializati ofera asigurare Casco si pentru masinile de colectie. Pentru o masina evaluata la 15.000 de euro, de exemplu, care in timpul unui an sufera daune in valoare de 1.000 de euro, suma asigurata devine 14.000 de euro. Daca proprietarul doreste sa revina la suma asigurata initial, de 15.000 de euro, acesta trebuie sa plateasca o prima aditionala de asigurare, numita prima de reintregire Casco si se va emite un supliment de asigurare. Suma asigurata a autovehicului, adica valoarea maxima a despagubirilor pe care le poate primi proprietarul, se stabileste in functie de valoarea pe care a avut-o autoturismul cand era nou, valoare la care, aplicandu-se o scala de uzura stabilita de fiecare companie de asigurari in parte, se determina valoarea reala a autoturismului. O situatie care poate crea neplaceri asiguratului este aceea in care acesta opteaza pentru o suma asigurata mai mica decat valoarea reala a masinii. In acest caz se aplica principiul proportionalitatii, in sensul ca despagubirile vor fi diminuate proportional cu suma asigurata. Daca o componenta costa 1.000 de euro, iar suma asigurata este doar jumatate din valoarea reala a masinii, proprietarul va primi doar 500 de euro, iar diferenta va trebui sa o achite el.
Exista si situatii in care asiguratul nu primeste nicio despagubire: in cazul grevelor, al razboaielor, al exploziilor nucleare sau al manifestatiilor stradale. In cazul actelor de vandalism, doar cateva societati preiau riscul. O prevedere foarte importanta din contractul de asigurare este cea referitoare la faptul ca proprietarul este obligat sa mentina autoturismul in perfecta stare de functionare. Valoarea de referinta pentru asigurarea Casco este valoarea de nou a masinii, care se stabileste pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii din cataloagele de specialitate.
Din aceasta valoare se scade uzura autovehiculului, care se calculeaza pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii, calculata de la data fabricatiei. La suma obtinuta se adauga, eventual, valoarea dotarilor suplimentare ale masinii, obtinandu-se astfel valoarea asigurata. Prima de asigurare depinde, de multe ori, nu numai de masina asigurata, ci si de evenimentele provocate, in trecut, de proprietarul ei.
Catalina STROE

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentculise
Articolul următortest articol