* Cheltuielile de personal le depasesc pe cele de capital, ori pentru bunuri si servicii

S-a vorbit, in ultima perioada, despre numarul mare de angajati existenti inclusiv in structurile administratiei. Atat de mare, incat, la nivel central s-a hotarat ca numarul acestora sa fie redus cu 20%. Plecand de la aceasta masura, vom prezenta care a fost situatia personalului din intreaga administratie prahoveana, cu mentiunea ca respectivele cifre reprezinta situatia de la nivelul anului 2008. Concret, in unitatile administrativ teritoriale din judet au fost, anul trecut, 20.968 posturi ocupate, dintre cele 22.237 de posturi aprobate. In cazul celor doua municipii, numarul total de posturi ocupate a fost de 5.255 (dintre cele 5.395 aprobate), in cazul oraselor – 4.000 de posturi ocupate (dintre cele 4.399 aprobate), iar in cel al comunelor – 9.298 posturi ocupate, dintre cele 9.891 aprobate. In cazul Consiliului Judetean Prahova, numarul de posturi ocupate a fost de 2.415 – dintr-un total de 2.552 aprobate. De mentionat ca acest numar de posturi ocupate reprezinta numarul de angajati din primarii, la care se adauga personalul din serviciile de evidenta a persoanei, politistii comunitari, personalul din invatamant, din domeniul culturii, al asistentei sociale, din serviciile specializate pentru locuinte si de dezvoltare publica, transporturi si drumuri etc. – adica din toate structurile si serviciile aflate in administrarea si in subordinea administratiilor locale.


Organigramele de primarii comunale le bat, cu succes, pe cele de la oras

Daca este sa ne referim, strict, la functionarimea din administratia prahoveana si la cea din primariile judetului – 104 la numar – aceasta a reprezentat, conform unei situatii centralizate de la sfarsitul anului trecut, 2.869 – posturi ocupate, dintre cele 3.487 de posturi aprobate. Detaliind, in cazul Consiliului Judetean Prahova, numarul de personal a fost de 247 posturi ocupate, dintre cele 259 aprobate, in cazul municipiului Ploiesti – 295 de posturi ocupate dintre cele 396 aprobate, la Campina – 121 de posturi ocupate dintre cele 133 aprobate, in cazul celor 12 orase – 550 de posturi ocupate dintre cele 720 aprobate, iar in cazul celor 90 de comune – un total de 1.656 de posturi ocupate dintre cele 1.979 aprobate. In cazul oraselor, cel mai mare numar de angajati – 62 (numarul de posturi aprobat a fost, in 2008, de 97 !?!) – se regaseste la Primaria Sinaia. Acesteia ii urmeaza administratia din Breaza – cu 61 de posturi ocupate – dintre cele 68 aprobate. Iar in ordine descrescatoare, situatia angajatilor din primariile de orase, anul trecut – existenta si in momentul de fata – este urmatoarea: Urlati – 59 de posturi ocupate dintre cele 78 aprobate, Busteni – 59 (din 68 aprobate), Mizil – 55 (din 69 aprobate), Baicoi – 49 (din 69 aprobate), Azuga – 44 (din 52 aprobate), Valenii de Munte – 40 (din 51 aprobate), Boldesti-Scaeni – 36 (din 45 aprobate), Plopeni – 34 (din 46 aprobate), Comarnic – 30 (din 42 aprobate), Slanic – 21 (din 35 aprobate).
Dar, nici unele dintre comune nu s-au lasat mai prejos in ceea ce priveste schemele de personal. Gandindu-se, probabil, ca este nevoie de o mai mare legatura intre cetateni si administratie, asa s-a ajuns ca unele dintre organigramele de primarii din mediul rural sa le bata, cu succes, pe cele de la oras. Cel mai bun exemplu este Primaria Floresti care are 70 de posturi ocupate dintr-un numar de tot atatea posturi aprobate.Si nu este singura! Primaria Brazi – 43 de posturi ocupate dintre cele 49 aprobate, Filipestii de Targ – 43 dintre cele 43 de posturi aprobate, Filipestii de Padure – 39 din tot atatea aprobate, Targsoru Vechi – 35 (din 39 aprobate), Varbilau – 33 (din 43 aprobate), Puchenii Mari – 33 din tot atatea aprobate, Iordacheanu si Maneciu – cate 34, fiecare, din tot atatea aprobate, Lipanesti – 28, Ciorani si Cocorastii Colt – cate 23. Cel mai redus numar de personal la primariile din mediul rural se regaseste la Lapos – 8 posturi ocupate din 11 aprobate, Adunati – 8 din 10 aprobate, Talea – 9 posturi ocupate din tot atatea aprobate, Tataru – tot 9 posturi din 12 probate, Berceni – 10 din 16 aprobate, Balta Doamnei – 10 din 12 aprobate, Boldesti Gradistea – 10 posturi din 13 aprobate.

Plata salariilor – cea mai mare

Cum era de presupus – si cum arata, de altfel, si executia bugetelor locale la data de 31 decembrie 2008 la unitatile administrativ teritoriale din Prahova – plata pentru munca umana a depasit-o pe aceea de le celelalte capitole. Astfel, cheltuielile de personal, anul trecut, au insumat, conform bugetului aprobat si rectificat –532.320 mii lei. In schimb, la capitolul bunuri si servicii – bugetul a fost de 373.099 mii lei, iar la cheltuieli de capital – 329.769 mii lei. Pentru exemplificari, in cazul Consiliului Judetean Prahova, anul trecut, cheltuielile de personal au insemnat – 66.043 mii lei, in cazul municipiului Ploiesti – 116.362 mii lei, la Campina – 30.017 mii lei, pentru cele 12 orase – un total de 104.444 mii lei, iar pentru cele 90 de comune – 215.454 mii lei.
* * *
In ce masura reprezentantii administratiilor locale vor considera, anul acesta, ca ar fi bine sa urmeze exemplul de la centru in ceea ce priveste reducerea de personal, scopul fiind economiile la buget, ramane de vazut. Dupa cum se observa din datele de mai sus, insa, legatura intre administratia locala si cetateni este extrem de bine reprezentata prin birourile primariilor. Depinde, insa, cum isi vor spune cuvantul si efectele crizei economice si financiare, dar, mai ales bugetul din acest an, conceperea lui, si alocarea banilor – in functie de prioritati – reprezentand pentru administratiile locale, si nu numai, o mare piatra de incercare. Care, in plus, depinde, cat de mare va fi si cat de departe va putea fi ea aruncata…
N.DUMITRESCU