In vederea cresterii securitatii si a sigurantei transporturilor aeriene si din aeroporturi, Comisia Europeana a introdus, in mod exceptional, pe agenda acestei saptamani a Comisiei de Libertati Civile, Justitie si Afaceri Interne a Parlamentului European, propunerea scanarii corporale a pasagerilor. Pe aceasta tema am discutat cu europarlamentarul liberal prahovean Adina Valean – vicepresedinte al Grupului ALDE din Parlamentul European, care ne-a raspuns la cateva intrebari.
– Doamna Valean, ce doreste, de fapt, Comisia Europeana pentru imbunatatirea calitatii transporturilor aeriene de persoane?
– Comisia Europeana propune spre adoptare, de catre Parlamentul European, a unei masuri privind introducerea in aeroporturi a asa-numitelor scanere corporale, ca metoda de verificare a pasagerilor. Respectivele dispozitive functioneaza pe baza unei tehnologii numita “unda milimetrica”, ce permite vizualizarea persoanei scanate ca si cum aceasta nu ar purta haine! Imaginea astfel obtinuta este extrem de detaliata, expunand, am putea spune public, chiar si organele genitale ale celor scanati.
– Sa intelegem, astfel, ca nu sunteti de acord cu o asemenea procedura?
– Folosirea respectivelor dispozitive este, dupa parerea mea, inacceptabila, intrucat reprezinta un atac la adresa demnitatii umane, a dreptului la intimitatea persoanei si a vietii private. Sustin aceasta opinie argumentand ca daca pasagerii din aeroporturi vor fi scanati cu acele “unde milimetrice”, va fi ca si cum ar trece dezbracati prin punctele de control. Comisia Europeana considera, conform propriei pareri, ca masura ar contribui la combaterea traficului de stupefiante sau la detectarea unor eventuale nereguli dar cu ce pret se face toata aceasta lucrare? Aceasta masura este cu adevarat necesara, dar este ea proportionala cu efectele gene-rate si, mai ales, este sigura?
– Eu cred ca aceste intrebari nu trebuie sa ni le adresati noua si prin noi, cititorilor, ci celor care pun la cale acest demers…
– Aveti dreptate. Consider ca propunerea cu pricina ar fi trebuit, mai intai, sa fie intemeiata pe rapoarte stiintifice, care sa garanteze faptul ca aceste tehnologii nu pun in pericol viata pasagerilor. In forma actuala, propunerea de reglementare este prevazuta sa treaca printr-o procedura parlamentara restransa, care implica numai Comisia de transporturi a PE. Iar eu cred ca o astfel de masura nu trebuie sa se decida doar prin votul unui numar redus de europarlamentari, ci in urma unei dezbateri, care sa-i implice pe toti cei vizati. Cu alte cuvinte, o astfel de masura, care are un impact serios asupra drepturilor fundamentale ale omului – dreptul la viata privata, la protectia datelor personale si a demnitatii umane – nu poate fi impusa fara o analiza serioasa a tuturor aspectelor, a efectelor, in primul rand.
Leon CHIRILA

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentMarmota de Corbeanca
Articolul următor***