“Invatamantul romanesc se scalda in mediocritate”

– Domnule Andrei Sava, observ ca sunteti extrem de activ in aceasta perioada. Vineri ati participat la un eveniment de premiere a olimpicilor ploiesteni alaturi de colegii dv din PD-L.
– Intr-adevar, alaturi de colegii mei din PD-L Prahova, Roberta Anastase, Sever Voinescu si Iulian Badescu, am tinut sa marcam Ziua Mondiala a Educatiei premiindu-i pe cei care ne fac pe noi toti ploiestenii sa fim mandri. Ziua Mondiala a Educatiei se doreste a fi o ocazie de a ne arata respectul si aprecierea pentru contributia pe care dascalii de pretutindeni o aduc educatiei generatiilor viitoare. Iata de ce am premiat nu numai elevii remarcati la olimpiadele internationale, la olimpiadele nationale, dar si profesorii lor coordonatori care au facut posibile aceste performante extraordinare.
– Lumea in Ploiesti stie, in general, de rivalitatea dintre colegiile Caragiale si Mihai Viteazul. Performantele pe care le-ati premiat vineri provin si din alte parti?
– Da, bineinteles. Ploiestiul se poate mandri cu rezultate bune ale elevilor sai la multiple discipline de studiu. Stiu ca la nivel national invatamantul se scalda in mediocritate, iar astfel de performante reprezinta, mai degraba, exceptia decat regula. Aici insa am avut surpriza foarte placuta de a putea premia si rezultate extraordinare ale unor elevi din licee economice, de arta sau militare. Elevii olimpici pe care i-am premiat, vineri, invata la Colegiul Caragiale, Colegiul Mihai Viteazul, Liceul Militar Constantin Brancoveanu, Scoala Grigore Moisil, Liceul de Arta, Grupul Scolar 1 Mai, Colegiul Spiru Haret, Colegiul Economic Virgil Madgearu, Scoala Sfantul Vasile, Liceul Pedagogic, Colegiul Lazar Edeleanu, Liceul Energetic, Concordia si Grupul Scolar Administrativ si de Servicii. Deci, dupa cum vedeti, sunt foarte multe institutii de invatamant si foarte multi profesori merituosi pentru aceste performante remarcabile.
– Asa cum ati spus si dumneavoastra, astfel de rezultate sunt mai degraba exceptii, invatamantul romanesc nu e in cea mai buna perioada. Cat de interesat sunteti de aceasta problema si, mai cu seama, ce solutii propuneti pentru imbunatatirea calitatii actului de educatie avand in vedere faptul ca dv, candidand in colegiul Ploiesti Centru si Vest, puteti deveni deputat in Parlamentul Romaniei?
– Sunt extrem de interesat de acest subiect, pentru ca grija pe care o acordam acum educatiei inseamna, in esenta, grija pentru viitorul acestei tari. Sunt destul de familiarizat cu problemele invatamantului romanesc, mai ales ca am sansa sa provin dintr-o familie de profesori, mama fiind, pana acum cativa ani sefa catedrei de chimie-fizica la Universitatea de Petrol-Gaze, deci pot spune ca imi este foarte cunoscuta situatia din educatie. Esecul actualului guvern in domeniul educatiei este o realitate. Sistemul educational este ineficient, nerelevant, inechitabil, de slaba calitate, vulnerabil la acte de coruptie, lipsit de o strategie si de capacitate manageriala. Aceasta stare de lucruri s-a perpetuat si in Ploiesti, din pacate, in ultimii 8 ani ca urmare a incompetentei administratiei Calota. Nu doar ca scolile si gradinitele au ramas in paragina, dar fostul primar ajunsese pana la nerusinarea de a ameninta profesorii din Ploiesti ca nu le va mai plati tichetele de masa. Cu alte cuvinte, profesorii ar fi trebuit sa mearga sa se milogeasca de Emil Calota pentru a primi un drept firesc, castigat de mult timp. Sunt foarte curios ce le va spune Emil Calota alegatorilor din colegiul Ploiesti-Nord cand ii vor reaminti de aceasta neobrazare. Dar pe domnul Calota il vor sanctiona ploiestenii, asa ca prefer sa va aduc la cunostinta solutiile pe care le propun eu impreuna cu echipa PD-L, pentru criza din invatamant. Eu, alaturi de colegii mei din PD-L, pornim de la urmatorul adevar – cea mai rentabila investitie a unei tari este educatia cetatenilor sai. Nu mai putem accepta modul defectuos si lipsit de orice profesionalim in care actualii guvernanti au gestionat problemele din educatie si vom contribui din pozitiile noastre de deputati sau senatori in Parlamentul Romaniei, dar si cea de ministru in viitorul guvern PD-L care se va forma dupa alegeri pentru a reforma sistemul de educatie. Reforma trebuie sa situeze in centrul sistemului elevii, studentii, profesorii si parintii si sa raspunda cerintelor unei societati moderne, ancorata in civilizatia europeana si traditiile nationale. In privinta masurilor concrete pe care reprezentantii PD-L le vor pune in aplicare in Parlament si in noul Guvern de dupa alegeri, as mentiona, in primul rand, gestionarea chibzuita si eficienta a bugetului alocat invatamantului, adica 6% din PIB. Actualul Guvern nu a fost in stare sa duca la bun sfarsit proiectele de infrastructura din invatamant, reparatiile scolilor facandu-se cu taraita si, in general, in localitatile cu primari PNL. In al doilea rand, este nevoie de repozitionarea sociala a meseriei de profesor, prin cresterea semnificativa a atractivitatii financiare si sociale a carierelor didactice. Am vazut, recent, cum acest guvern incompetent, tinut in brate de PSD, se impotriveste maririi salariilor cadrelor didactice desi aceasta masura a fost luata legal prin votul unanim al Parlamentului. Asa ceva este de neconceput intr-o tara care se vrea democratica, dar cu asa guvernanti, asa actiuni politice. Vom sprijini invatamantul si prin elaborarea legii educatiei permanente si realizarea cadrului national al calificarilor. Una dintre cele mai importante masuri ale PD-L va viza introducerea de conturi educationale – pentru stimularea educatiei permanente, si de tichete educationale – pentru profesori. Conturile educationale vor fi alimentate de stat, parinti sau donatori privati, astfel incat copiii sa poata folosi acesti bani pentru educatie pe durata intregii vieti. Nu in ultimul rand, alaturi de colegii mei din PD-L voi actiona si pentru a reforma sistemul universitar in ceea ce inseamna nevoia incurajarii ierarhizarii universitatilor si introducerea finantarii multianuale, pe cicluri si programe de studii.
– Credeti ca prin astfel de masuri vom putea, numara, peste 3-4 ani, mai multi elevi olimpici in Ploiesti?
– Cu siguranta da, asta e si menirea acestei reforme de care sistemul nostru de invatamant are nevoie. Suntem, in situatia in care jumatate dintre elevi nu sunt in stare sa inteleaga un text pe care il citesc, suntem in situatia in care profesorii nu au bani de haine sau carti, sau, si mai rau, sunt bruscati si batuti de propriii elevi. Nu mai putem sta pe loc, iar PD-L isi va asuma responsabilitatea acestei reforme. Eu sunt o persoana care a avut sansa sa studieze si in strainatate si am putut vedea cu ochii mei cum functioneaza un sistem educational bine pus la punct. Am avut oportunitatea sa intru in contact cu sisteme educationale precum cele din state ca SUA, Japonia sau Marea Britanie, care imi ofera adevaratele repere pentru ceea ce presupune o organizare dinamica, eficace si sustinuta la cel mai inalt nivel. Este timpul ca si invatamantul romanesc sa ajunga la un asemenea nivel si pentru aceasta trebuie sa avem grija, sa-i incurajam si sa-i stimulam pe cei care au realizat deja performanta. Elevii pe care i-am premiat vineri, de Ziua Mondiala a Educatiei, sunt dovada ca invatamantul romanesc poate produce si performante, desi nu la scara pe care ne-o dorim. Sper si cred sincer ca peste 2-3 ani, cu o guvernare PD-L, numarul lor sa fie mult mai mare.
Interviu realizat
de Andrei SOREANU