Utilitatea mijloacelor de transport in comun nu poate fi pusa in discutie. E chiar agreata, cata vreme insasi Politia rutiera recomanda folosirea acestora, in conditiile in care parcul privat a crescut de trei ori, iar la nivel de drumuri nationale sau judetene, in ceea ce priveste infrastructura, nu s-a miscat mai nimic. Pe cale de consecinta, daca se trece cu vederea – infractiune tolerata – claxonatul soferului grabit, cu atat mai putin este pasibil de a fi amendat soferul care striga: „Baicoi pleaca in cinci minute de la peronul trei”. A spune peronul trei sau cinci este ceva impropriu pentru Autogara Nord fiindca nu exista asa ceva, dar, decat sa zica linie, e mai bine. Pentru cine ? Pentru navetistii care isi arunca ochii roata, roata, prin autogara, pe caldaramul pustiu, ca a doua zi dupa un iarmaroc de Sfanta Marie, cand te apuca nostalgia trecerii verii. Am zis pustiu ? Minciuna, deoarece cainii traverseaza agale autogara, iar ciorile, venite sa ciuguleasca din urmele de paine cumparate de navetist, cica anunta ploaia. Care, desigur, nu vine, ca si campurile s-au facut parloaga.
Vremuri de nostalgie il incearca pe navetistul care a albit stand pe acelasi loc, in aceeasi pozitie (capul rezemat pe speteaza din fata lui, genunchii stransi, ca-i spatiu mic, sa incapa multi) dupa autobuzul cu burduf. Asta – burduful – reprezinta etalonul vremurilor in care UM Plopeni nu daduse faliment, se castiga onorabil de pe urma pustilor confectionate acolo si a cutitelor scoase de catre angajatii care mai faceau si ei cate un chilipir pentru un prieten. Acum ce-au fost si ce-au ajuns atat uzina cat si transportul de calatori: un reper al faptului ca inca mai exista viata la sat, fiindca angajatii de la amintita uzina lucreaza cu ziua, pe ogoare, ori beneficiaza, la umbra, de ajutor social, iar rutele astea, din Autogara de Nord, bat drumurile de pe Vaile Teleajenului si Slanicului, cu ramificatii si spre Baltesti, Magurele, Podeni, Valea Dulce, Apostolache, pana la Chiojdeanca, Salcia, Lapos, Mires. Statiile, indeobste, le reprezinta carciumile. Nu ca le-ar fi mutat cineva, cu buna sau rea credinta la drum, ci carciumile s-au aciuat pe langa statiile actualelor mijloace de transport judetean.
Orele de varf, la Autogara, sunt dimineata – cand navetistul este „en passant” (in trecere), cum zice o profesoara de franceza, si seara. Dupa 16. In jur de 17. Hai, 18, cat sa ai timp sa mai cumperi un pepene.
Revenind la „frantuzoaica”: ea este suplinitoare, profesoara in sat, si la o adica ar preda si matematica tot in franceza, dar i-a zis directorul (obtuz, altfel, la minte) sa nu mai vina in minijup la ore, ca se dau la ea flacaii de clasa a opta, de varsta mai mare, si Dumnezeu stie ce se mai intampla; vine Proteveul in scoala si trebuie chemata femeia de servici sa curete holurile !
Altfel, in afara de asemenea „intelectuali”, s-ar mai putea face vorbire despe medicul stomatolog de pe la Salcia, dar zice lumea, nu noi, ca de-atatea gaste primite, fara sa conditioneze actul medical, desigur, pe care le-ar fi vandut, si-a cumparat Matiz. In acelasi peisaj al „Autogarii Nord”, mai acum doua luni, era si unul, „Americanu”, care te prelua de cum coborai din tramvaiele 101 sau 102 si te dirija catre microbuzul de care aveai nevoie. (In paranteza fie spus; daca coborai din taxi, nici nu indraznea sa te loveasca cu o privire, fiindca deh, sa poposesti cu un astfel de mijloc de transport in amarata de autogara de langa fostul „Vinalcool” pare ceva care depaseste IQ-ul unuia ca el sau ca noi).
Facand referire la infrastructura, se poate vorbi si despre o migrare a navetistilor de la Autogara Sud, catre cea de la Nord. De la Sud se pleaca pe varianta Urlati, dar e aglomeratie. De la Nord, se merge cum spuneam, pe Vaile Slanicului si Teleajenului, ca si prin Magurele – Baltesti si mai departe, insa important este ca soseaua-i ca-n palma. Nu te zgaltaie, nu-ti face cucuie daca stai rezemat cu capul de geam.
Este vremea vacantelor, in cazul elevilor, oarescare liniste este si-n cutiile transportatoare (microbuze sau autobuze). Doar manelele au ramas aceleasi si se pare ca nici inspectorii OPC nu mai fac raiduri atat de dese ca sa vada daca soferul a dat sau nu bilet !
In rest, Autogara de la Nord nu are personalitate juridica, deci nu poate fi trasa la raspundere, in instanta, pentru mizeria care troneaza acolo. Nici pentru grupurile sanitare care, la o adica, pot fi pe post de indicatoare a ceea ce inseamna tinutul nimanui. Si nici pentru buticurile din zona – care au pateurile in bataia soarelui, scofalcite – si iti ofera cafea facuta din zat, sau covrigi tari ca nuca ! In rest, cainii sunt, in continuare, acolo, la fel si ciorile. De aceea imi permit sa-mi deconspir dorul de o calatorie civilizata cu autostopul.
T.FLORIN