Societatea comerciala HIDROJET din Breaza (foto 1) – privatizata in anul 2000 – a ramas unitatea fanion in care localnicii pot castiga un salariu. E-adevarat, in decursul anilor, din 3.880 de angajati au mai ramas 1.370, dar dupa cum ne declara directorul general Serban Rasina (foto 2) – nici pentru acestia nu se intrevede o perspectiva linistitoare.
„Gravitatea situatiei este accentuata, pe zi ce trece – ne spunea interlocutorul nostru – de scaderea drastica a pietei interne. In tara nu mai sunt fabrici de motoare, rand pe rand, „Steagul Rosu”, „Aro”, „Autobuzul” si-au inchis portile, iar „Tractorul” nu mai are, cel putin deocamdata, nici o perspectiva”. Dar loviturile pe care le primeste SC Hidrojet au devenit si mai dure de vreo doi ani, de cand au cam disparut subventiile pentru agricultura, iar inundatiile au facut ravagii pe terenurile aflate in cultura.
„In aceasta primavara – ne declara directorul general – tractoarele nu au mai iesit pe camp, ajutoare s-au acordat pe hectarul de cultura, dar pe noi, industria care sustinem agricultura, nu ne ia nimeni in seama cu vreo inlesnire, macar in domeniul fiscalitatii”.
Din aceste cauze, SC Hidrojet SA Breaza a inceput, de vreo doi ani, sa functioneze pe pierderi. Abia rezolvase – in perioada 2000-2003 – problema achitarii tuturor obligatiilor, ca au aparut inundatiile si seceta, care au afectat agricultura si, implicit, activitatea Hidrojet, unitate care produce injectoare, pulverizatoare si pompe hidraulice. Urmarea, s-au acumulat datorii la stat, firmei i-au fost blocate conturile bancare (si ii sunt deblocate la 6 luni) si i s-a pus sechestru asigurator pe una dintre principalele hale de productie. Cu toate eforturile proprii indreptate asupra reducerii pierderilor din exploatare, la Hidrojet s-a cheltuit mai mult decat s-a produs; „Muncitorii au venit la munca – pentru ca nu ne-am permis sa cream si o grava problema sociala in oras – iar productia a ramas pe stoc, nevalorificata” – ne-a mai spus Serban Rasina.
Solutia pe care o vede conducerea unitatii – si face demersuri pentru a ajunge cu ea la Guvern – este reorganizarea prin reducerea activitatii in baza prevederilor legii care vizeaza ajutorarea unitatilor economice aflate in dificultate,”Noi nu ne putem restructura decat dupa cum dicteaza piata si ce a depins de noi am facut – inclusiv reducerea consumurilor materiale si, mai ales, energetice, investitii si modernizari, in instalatii. Dar cred ca suntem o unitate prea mare pentru Romania si se impune un program de reorganizare prin reducerea activitatii” – ne-a mai spus directorul unitatii. Ca urmare, in baza Legii mentionate, conducerea de la Hidrojet propune – tinand cont ca unitatea este datoare doar statului – sa se infiinteze, pe teritoriul sau, un parc industrial in parteneriat public-privat, care sa permita vanzarea unor active ale SC Hidrojet, achitarea – pe aceasta baza – a datoriilor la stat si, totodata, dezvoltarea unor alte afaceri care sa absoarba forta de munca ce s-ar disponibiliza.
Totodata, din cate am retinut, s-ar evita posibile blocari ale DN1 – la care salariatii de la Hidrojet se si gandesc ca si o posibila valorificare a terenului societatii – prin care s-ar obtine, tinand cont de zona, peste 6 milioane de euro – bani cu care actionarii si-ar achita datoriile si ar putea opta pentru a sta linistiti sa-si vada de alte treburi. In aceste conditii insa, brezenii cu locuri de munca la Hidrojet ar ramane pe drumuri si se va produce o previzibila explozie sociala.
Leon CHIRILA