Una dintre cele mai frecvente reclamatii pe care le primesc comisarii pentru protectia consumatorilor din Prahova este legata de calitatea serviciilor de telefonie fixa si mobila, cablu si TV. Tot la acest capitol multi cetateni au reclamat ca, desi nemultumiti de serviciile prestate, nu pot rezilia contractele cu operatorii de servicii deoarece acestia se prevaleaza fie de plata unei taxe de reziliere, fie de faptul ca respectivul contract este inca in derulare. ,,Cetatenii trebuie sa stie ca situatia s-a schimbat. Legea 161/2010 a adus o completare a listei clauzelor considerate abuzive. Conform acesteia dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti’’, ne-a declarat Cristian Toader (in foto), directorul Comisariatului Judetean de Protectie a Consumatorului – CJPC Prahova. Astfel, potrivit Legii, un contract de servicii – de telefonie, TV prin cablu, internet – poate fi reziliat de catre un consumator fara nicio restrictie atunci cand operatorul economic nu si-a indeplinit obligatiile contractuale sau cand operatorul respectiv modifica, unilateral, caracteristicile tehnice si calitative ale serviciului prestat.
O alta situatie cand este permisa rezilierea e legata de faptul ca operatorul impune o taxa fixa de reziliere mai mare decat gratuitatea sau facilitatile pe care acesta le ofera consumatorului abonat. Iar o alta clauza abuziva, se refera la cazul in care consumatorul nu a fost notificat in legatura cu prelungirea unui contract, iar acesta s-a prelungit automat prin vointa unilaterala a operatorului economic. In acest caz, perceperea unei taxe de reziliere este ilegala. Aceste modificari legislative sunt aplicabile atat contractelor aflate in derulare, cat si celor incheiate dupa intrarea in vigoare a Legii. ,,In ceea ce priveste contractele aflate in derulare, consumatorii trebuie sa inteleaga ca simpla modificare a actului normativ mentionat mai sus nu duce la anularea automata din contract a taxei de reziliere. Se considera abuzive numai taxele de reziliere fara justificare economica, impuse de operatorul economic pentru a tine consumatorul captiv’’, a mai precizat directorul CJPC Prahova. De asemenea, nu sunt abuzive acele clauze care prevad returnarea contravalorii unor beneficii acordate consumatorului la semnarea contractului, daca valoarea acestor beneficii este echitabila prin raportarea la produse sau servicii similare pe piata.
Cristina DOBRE