Sosele si autostrazi, pe hartie!

Autostrada Zapezii s-a topit inainte ca sa urce spre munte ! Din marea investitie a tronsonului dintre Comarnic si Brasov au ramas numai clipele de fericire ale premierului Boc si ale ministrului Berceanu, de anul trecut, dar si de la inceput de 2010, cand cei doi s-au bucurat, ca niste copii, la gandul ca din aceasta vara excavatoarele vor croi drumul autostrazii spre Valea Prahovei.
Acum, totul este o amintire. Documentele pe care era parafat contractul de concesiune pentru realizarea acestei investitii nu mai au nicio valoare. Cei care au castigat licitatia au renuntat. Motivele ? Inclusiv cele financiare, criza.
Acum cateva zile, aparuse stirea conform careia construirea autostrazii va fi amanata, din motive financiare. Iar apoi, chiar cei care castigasera licitatia au limpezit ceata, anuntand ca renunta de tot.
Prin urmare, din nou, visul frumos al guvernantilor, ca Romania sa aiba autostrazi, se risipeste. Si ce frumos era !
Imi aduc aminte ca, odata, cand a vrut sa vada ritmul de lucru la primul tronson al autostrazii, ministrul Berceanu a venit la Ploiesti nu cu masina, ci cu…avionul, pilot fiind el insusi. Probabil, a vrut sa aiba o imagine, de sus, cat mai spectaculoasa, a acestei investitii, imaginandu-si cum ar fi fost ca sub priviri sa cuprinda si celalalt tronson, catre Brasov.
Cu o intreaga istorie in spate, demersurile pentru licitatia de atribuire a lucrarilor la acest tronson fiind de acum sase ani, inca de la adjudecarea lucrarilor – primavara acestui an – investitia a fost extrem de controversata. Atat din punct de vedere al costurilor, cat si al perioadei de finalizare: numai patru ani.
Oricum, ceea ce s-a intamplat nu dovedeste nimic altceva decat ca miile de kilometri de autostrada, trambitate de guvernarea portocalie, de-atatea ori, nu vor ramane decat simple cifre pe hartie, la fel ca si proiectele.
Ce avem, in schimb? Avem extrem de multe drumuri proaste, cu hartoape, drumuri care inca n-au facut cunostinta cu asfaltul, dar si tronsoane de autostrada pe care soferii isi pierd viata din cauza tamponarii masinii cu…un cal.
Ca si in multe alte cazuri, Romania este, si in situatia drumurilor, o tara a extremelor. O tara unde, la numai un an, pe o sosea pe care s-a turnat asfaltul au “inflorit” gropile, ori, daca s-a mai adaugat o alta bada, stalpii de sustinere a liniilor de alimentare cu energie electrica au ramas pe mijlocul strazii. Si asta pentru ca in Romania se poate orice. Se poate ca soferii sa-si rupa masinile din cauza drumurilor, se poate sa existe sosele si autostrazi numai pe hartie!
Nicoleta DUMITRESCU