Cum poate o firma sa isi amane datoriile la stat ?

Criza economica i-a adus pe multi patroni de firme in imposibilitatea de a-si mai plati la timp datoriile la stat. In aceste conditii, pentru a evita blocarea conturilor si executarea silita, firma poate urma cativa pasi pentru a amana aceste plati. „Potrivit prevederilor O.M.F.P. nr. 2321/2009, la cererea contribuabililor, persoane fizice sau juridice, se poate acorda amanare la plata obligatiilor fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare, precum si pentru majorarile de intarziere aferente acestora. Intr-un an calendaristic, amanarea la plata se poate acorda o singura data, pe perioada solicitata, dar care nu poate depasi 6 luni si, de asemenea, nu poate depasi data de 20 decembrie a anului fiscal in care se acorda. Pentru solicitarea amanarii la plata, contribuabilii depun o cerere la organele fiscale competente”, ne-a declarat Nicolae Popovici, directorul DGFP Prahova. Acesta ne-a mai spus ca termenul general de solutionare a cererilor de amanare la plata este de maximum 15 zile de la data depunerii cererilor, timp in care este verificata indeplinirea conditiilor prevazute de actul normativ mentionat mai sus. In termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei de amanare la plata, contribuabilii vor constitui garantii sub forma scrisorii de garantie bancara si/sau vor oferi bunuri libere de orice sarcini, in vederea instituirii masurilor asiguratorii. Seful DGFP Prahova ne-a mai spus ca obligatia bugetara cea mai mare inregistrata de un debitor este in cuantum de 114.750 de lei, societate pentru care s-a deschis procedura insolventei si care are ca domeniu de activitate fabricarea utilajelor pentru extractie si constructii. „In luna ianuarie 2010, ca urmare a aplicarii masurilor de executare silita prevazute de legislatia in vigoare, la nivelul institutiei noastre s-a recuperat suma de 15.256 lei, urmand ca pana la finele anului sa se incaseze un procent de 65% din obligatiile bugetare aflate in executare silita”, a mai completat interlocutorul nostru. Acesta a mai spus ca, in cazul in care debitorii nu platesc la termen obligatiile fiscale datorate, organele fiscale competente vor proceda la calculul majorarilor de intarziere in cuantum de 0,1% din suma pe fiecare zi de intarziere si la aplicarea masurilor de executare silita. Executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu in care se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta (impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora). Executarea silita incepe prin comunicarea somatiei. Daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul, se continua masurile de executare silita prin poprire. Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se infiinteaza de catre organul de executare printr-o adresa care va fi trimisa prin scrisoare recomandata, cu dovada de primire, debitorului, impreuna cu o copie certificata de pe titlul executoriu. Concomitent se procedeaza si la sechestrarea bunurilor mobile si imobile ale debitorului. Sechestrul se instituie printr-un proces verbal. De la data intocmirii procesului-verbal de sechestru, bunurile sechestrate sunt indisponibilizate, iar debitorul nu poate dispune de aceste bunuri. In cazul in care creanta fiscala nu este stinsa in termen de 15 zile de la data incheierii procesului-verbal de sechestru, se procedeaza la valorificarea bunurilor sechestrate.
Marius GHEORGHE