Din 1990 incoace, au fost emise aproximativ 20 de acte normative privind constituirea de fonduri, prin retinerea unei parti din veniturile realizate de catre unele institutii si autoritati ale administratiei publice, pentru stimularea angajatilor. A trebuit sa treaca, asadar, doua decenii pentru ca, in sfarsit, actualul Guvern sa-si dea seama de ceea ce stiam toti: ca acordarea acestor stimulente era nu doar nejustificata sau inechitabila, in multe cazuri, ci si lipsita de transparenta. In consecinta, potrivit OUG nr. 71/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 637, din 6 septembrie a.c., s-a dispus abrogarea tuturor actelor normative care contin prevederi legate de acordarea unor stimulente bugetarilor.
Ordonanta amintita isi va face efectul incepand cu data de 1 ianuarie 2012. Pana atunci, va supunem atentiei cateva dintre stimulentele financiare de care beneficiau unele institutii sau autoritati publice centrale – majoritatea avand reprezentante si la nivelul Prahovei.
• In cazul Ministerului Justitiei si cel al Ministerului Public – eliminarea din bugetele acestora a cotei de 75 la suta obtinuta din cheltuielile judiciare ale statului pentru derularea proceselor penale, cheltuieli care sunt suportate de parti, precum si din amenzile judiciare. Totodata, din veniturile incasate din vanzarea timbrului judiciar, nu mai pot fi alocate sume destinate construirii si cumpararii locuintelor de serviciu, ori pentru plata unor colaboratori externi care contribuie la elaborarea unor proiecte de coduri.
• Fara fonduri de stimulente – constituite prin aplicarea unui coeficient de 35 la suta din sumele incasate din amenzi – vor ramane si functionarii Agentiei Nationale Anti-Doping.
• Agentiile pentru Protectia Mediului vor trebui, de anul viitor, ca procentul de 25 la suta din contravaloarea lucrarilor ori a serviciilor prestate catre persoanele fizice sau juridice sa nu-l mai utilizeze drept stimulent pentru angajati, ci sa-l verse la bugetul statului. La fel vor proceda si cu veniturile incasate din amenzi.
• Din 2012, vor ramane fara stimulente si angajatii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, precum si cei din industria petrolului. Acestia din urma beneficiau, potrivit Legii petrolului, de un procent de 20 la suta din veniturile extrabugetare incasate din eliberarea unor documente: avize, permise de prospectiune geologica si exploatare a unor zacaminte etc. De anul viitor, toate aceste incasari se vor face venit la bugetul statului.
Revenind la noul act normativ, acesta mai prevede ca legea de salarizare pentru anul 2012 va stabili si modalitatea de compensare a acestor stimulente anulate. In cazul anumitor categorii de bugetari, aceasta problema a fost rezolvata. Ne referim, de exemplu, la angajatii Ministerului Finantelor in cazul carora aceste drepturi salariale au fost deja incluse in salariile de baza.
C. DUMITRU














