Toma T. Socolescu, autor de talent in publicistica si arta (I)
In cadrul capitolului “Toma T. Socolescu in viata culturala” vom deschide acum un nou subcapitol “SOCOLESCU, AUTOR DE TALENT IN PUBLICISTICA SI ARTA”.
Desigur, Socolescu, in toata munca sa profesionala de arhitect a dat dovada de un talent artistic deosebit, dar acum este vorba de alte ramuri ale culturii, pe care le-a practicat ca amator si in care s-a dovedit un creator original si inzestrat.
Asa cum stim, in domeniul culturii locale el a fost, in primul rand, un organizator, un indrumator. Pentru aceasta, a simtit nevoia sa-si prelungeasca actiunea practica si directa prin publicistica, dovedindu-si insusiri deosebite.
Desigur, a inceput cu articole in presa curenta, asupra carora nu vom insista prea mult din mai multe motive. Mai intai sunt raspandite in multe publicatii, dintre care noi am vazut numai cateva, trebuind o munca uriasa de cautare pentru a descoperi un numar cat de cat important. In al doilea rand, putine dintre ele sunt articole sau note consistente, substantiale. Cele aparute in ziarele iorghiste (“Secera”, “Propasirea”) si chiar multe dintre cele aparute in alte publicatii locale, au un caracter politic. Ele prezinta nu ideile proprii, ci ideile partidului, in speta ale lui Iorga, pe care el cauta sa si le insuseasca, sa le explice, sa le acrediteze.
Chiar si majoritatea materialelor pe care le semneaza in celelalte gazete sunt randuri polemice sau puneri la punct ale celor care-l criticau, dari de seama asupra unor lucrari sau cheltuieli etc.
Exista, insa, in publicistica lui Toma T. Socolescu si lucruri care merita amintite, asa cum sunt cele trei “studii arheologice”, insotite de relevee aparute in Buletinul Monumentelor Istorice: Biserica din Balteni, Casa Dobrescu din Ploiesti (azi Muzeul Memorial Caragiale) si Casa Hagi Prodan.
Mult mai des a publicat in revista “Arhitectura”. Chiar el, in “Amintiri” marturiseste ca i-au aparut <
Unele dintre notele, articolele sau studiile publicate in presa locala se abat de la cele ce spuneam mai inainte si merita sa fie amintite dintr-un motiv sau altul.
Asa sunt randurile publicate in “Prahova noastra” (an III, nr.62 – 5 noiembrie 1939, p.1) sub titlul “I. Ionescu-Quintus – cateva note”. Este un cald si sincer omagiu pe care il aduce unuia dintre cei mai buni prieteni ai lui, la implinirea a sase ani de la trecerea acestuia in nefiinta. La fel, putem aminti si cateva articole, mai mult cronici artistice, pe care le consacra bunului sau prieten pictorul Toma G. Tomescu.
Foarte valoroasa este colaborarea lui la “Romania Viitoare”, gazeta scoasa de prietenul sau Dumitru Munteanu-Ramnic. Singur subliniaza in “Amintiri”: „In revista “Romania Viitoare” am publicat note de calatorie din tara si din Italia, studii asupra unor vechi cladiri, monumente istorice din Ploiesti, articole literare asupra Contesei de Noailles (Brancoveanu), Rodin, O. Goga etc.”. Foarte interesant este si articolul “O conferinta a lui Nicolae Iorga”, in care vorbeste despre o manifestare, rezumand, parafrazand, explicand si comentand, evident laudativ, dar interesant, cuvintele marelui profesor. Am mai putea aminti si un articol din revista “Prahova” care se refera la Biblioteca “N. Iorga”, facand un scurt istoric al crearii ei si recomandand-o calduros. A colaborat si la cateva volume sau brosuri, cu caracter promotional, in care diferiti primari, prefecti sau organizatori de partid se laudau cu realizarile lor edilitare si nu numai. Paginile in care este vorba despre edificii ale lui Socolescu, erau incredintate, de obicei chiar lui, temandu-se sa nu greseasca si sa primeasca riposta lui dura. De altfel, el raspundea cu bunavointa la asemenea solicitari, neavand nici macar pretentia sa apara ca autor (de altfel ele apareau anonime) si paginile scrise de el erau cele mai corecte, precise, usor de citit, usor de recunoscut. Debutul lui editorial s-a facut cu o carticica intitulata “Prin Ardeal” – note de calator, la care ne vom referi in alt capitol.
In “Biblioteca urbanistica” a primariei ploiestene – colectie initiata chiar de el – primele doua aparitii au fost “Urbanism la indemana tuturor” si “Igiena urbana”. Sunt doua ample lucrari (le-am putea numi chiar tratate), traduse chiar de el din limba franceza si pe care le-a inzestrat cu studii introductive si le-a ilustrat generos.
Paul D. POPESCU