* Cateva zeci dintre acestea au fost din Prahova
Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a inregistrat, doar in primele sase luni ale acestui an, peste 3.300 de dosare privitoare la derularea procedurilor de achizitie publica. Cateva zeci dintre dosarele primite de catre reprezentantii CNSC au fost depuse de catre agentii economici care s-au inscris in cursa pentru licitarea unor servicii sau lucrari in localitatile judetului Prahova. Primaria Ploiesti s-a mentinut in top, la numarul contestatiilor inregistrate la CNSC de catre firmele participante, cateva dintre cererile de oferta sau licitatiile deschise fiind anulate de la inceputul anului si pana in prezent, in special din cauza „calitatii” documentatiei de atribuire elaborata de catre autoritatea contractanta.
In intervalul 01 ianuarie – 30 iunie 2011, numarul contestatiilor formulate de operatorii economici si inregistrate la CNSC a fost de 3.312, cele mai multe fiind aferente lunilor mai si iunie, cand s-a atins recordul de 613 dosare depuse la Consiliu. Studiind evolutia contestatiilor (dosarelor) formulate de operatorii economici si inregistrate la CNSC in primul semestru al anului 2011, s-a observat o scadere a “apetitului” operatorilor economici de a formula contestatii, comparativ cu anii trecuti. Scaderea numarului contestatiilor este urmarea directa a modificarilor legislatiei privitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica, prin care se arata ca, in masura in care Consiliul respinge contestatia, autoritatea contractanta va retine contestatorului o suma din garantia de participare, in raport cu valoarea estimata a contractului.
Ca urmare a solutionarii contestatiilor formulate de operatorii economici, in primul semestru al anului 2011 s-au inregistrat 928 (30,63%) de decizii in care s-a dispus admiterea contestatiilor (dosarelor) formulate de operatorii economici si 2.102 (69,37%) de decizii prin care s-a dispus respingerea contestatiilor (dosarelor) formulate de operatorii economici (pentru ca au fost considerate nefondate, tardive, fara obiect, inadmisibile, lipsite si ramase fara obiect sau chiar introduse de persoane fara interes in cauza).
Datele oficiale arata ca, din cele 928 decizii admise de CNSC, in 712 dintre acestea, completele de solutionare a contestatiilor din cadrul institutiei au dispus remedierea procedurilor de atribuire a achizitiei publice, in vreme ce in cazul a 216 decizii au dispus anularea procedurilor de atribuire a achizitiei publice. Cu alte cuvinte, aproape 1.000 de proceduri de achizitie – cu toata transparenta ce o impune legislatia, au fost percepute cu miros de aranjament, impunandu-se remedieri si chiar anulari.
Violeta STOICA