Taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, arata Curtea de Justitiei a Comunitatilor Europene, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti. “Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre”, se precizeaza intr-un comunicat de presa al Curtii de Justitie a Comunitatii Europene (CEJ) dat publicitatii ieri. Taxa de poluare care trebuie achitata la prima inmatriculare in Romania a autovehiculelor second-hand cumparate din alte state membre are ca efect descurajarea importului in Romania de masini second-hand cumparate din alte state membre, potrivit deciziei Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Curtea a constatat ca “regimul de impozitare instituit prin reglementarea romana nu face vreo deosebire nici intre vehicule in functie de provenienta lor, nici intre proprietarii acestor vehicule, in functie de cetatenia sau nationalitatea lor”.
Astfel, taxa este datorata independent de cetatenia sau nationalitatea proprietarului vehiculului, de statul membru in care acest vehicul a fost produs si de faptul ca vehiculul a fost cumparat pe piata nationala sau importat. Cu toate acestea, chiar daca nu sunt intrunite conditiile unei discriminari directe, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale, potrivit CJUE. Totodata, pentru a verifica daca aceasta taxa creeaza o discriminare indirecta intre autovehiculele de ocazie importate si autovehiculele de ocazie similare prezente deja pe teritoriul national, Curtea examineaza in primul rand daca aceasta taxa este neutra fata de concurenta dintre vehiculele de ocazie importate si vehiculele de ocazie similare, inmatriculate anterior pe teritoriul national si supuse, cu ocazia acelei inmatriculari, taxei in cauza. In al doilea rand, Curtea examineaza neutralitatea acestei taxe intre vehiculele de ocazie importate si vehiculele de ocazie similare care au fost deja inmatriculate pe teritoriul national inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008. Taxa pe poluare instituita prin reglementarea romana este contrara dreptului Uniunii, iar efectul sau este sa descurajeze importul si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumparate in alte state membre, a decis Curtea de Justitie a Uniunii Europene.