Dupa cum aminteam in ziarul nostru de vineri, 25 martie, ideea prelungirii retinerii preventive de la 24 de ore la 48 sau chiar la 72 de ore a fost agreata de catre reprezentantii Ministerului Public. Motivul: infaptuirea unei justitii corecte si, nu in ultimul rand, pentru efectuarea unor acte procedurale care sa fie chiar si in favoarea celui suspectat de a fi savarsit o infractiune. Astazi, va prezentam punctul de vedere al procurorului sef al DIICOT, Ionut Botnaru (in foto).
Cum este in Europa? “Din cate stiu eu, masura retinerii, pentru numai 24 de ore exista doar in Danemarca. In celelalte tari pe care le-am vizitat – Austria, Belgia, Olanda, Finlanda, Estonia, Suedia – dureaza de la 48 de ore, deoarece se poate prelungi cu inca 24 sau chiar 48 de ore. Pana la urma, se ajunge la maximum 4 zile, in care procurorul are timpul suficient pentru a-si intocmi acuzarea.
Diferenta intre ceea ce se intampla la noi si ceea ce este in majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europne consta in faptul ca, pentru infractiunile mai marunte, masura retinerii preventive este luata de catre Politie. In schimb – si aici ma refer la infractiunile mai grave, complexe, in speta cele de crima organizata – specificul Romaniei este acela ca, in raport cu alte state, urmarirea penala este efectuata exclusiv de catre procurori. In celelalte tari, urmarirea penala – in cazul infractiunilor de crima organizata – este efectuata de catre politisti, nu de catre procurori. De altfel, Romania este singura tara din spatiul Uniunii Europene, in care urmarirea penala este efectuata de catre procurori. Acum, ce s-a avut in vedere cand au aparut primele legi ce constituie cadrul juridic al DIICOT ? Faptul ca, probabil, s-a considerat ca procurorul este mai bine pregatit decat politistul”.
Cum se procedeaza in alte tari? Conform interlocutorului nostru, in celelalte tari, “masura retinerii pentru 24 de ore este luata, initial, de catre politist, care, ulterior, vine la procuror, prezentandu-i dosarul. Si spune politistul: «Acestea sunt probele administrate, noi consideram ca trebuie sa mergem la judecator, pentru a dispune arestarea preventiva». In acest caz, procurorul are la dispozitie fie inca 24 de ore, fie chiar inca 48 de ore pentru a pregati cauza, in vederea(eventual)arestarii preventive. Pe cale de consecina, procurorul mai are la dispozitie inca 24 sau chiar 48 de ore, pentru intocmirea unui referat prin care cel in cauza sa fie adus in fata judecatorului cu propunerea de arestare preventiva pentru 29 de zile”.
Cum se lucreaza la noi? “Practic, daca nu am forma o echipa, noi, cei din cadrul DIICOT, nu am face fata, nici din punct de vedere fizic si nici psihic. Sunt aduse la audieri, de multe ori, 30 de persoane. Unele dintre ele marturisesc, intr-o jumatate de ora, tot ceea ce este suficinent pentru noi. Altele, ajung la «compuneri», care dureaza chiar si patru ore! Sau, nu de putine ori, simti ca respectivul – inculpat sau martor – vrea sa spuna mai mult, dar ezita. Si atunci, «tragi de el». Poate vrea sa spuna mai mult, dar ezita. Si simti ca sunt «amanunte», ce conteaza in cursul anchetei. In concluzie, modificarea duratei retinerii in Romania ar fi benefica pentru toate partile implicate in actul de justitie”.
Cu noaptea-n cap… “Da, este adevarat, noi ne-am obisnuit sa audiem martorii/inculpatii pana tarziu. Apoi, dupa ce dormim maximum doua ore, sa revenim la serviciu. De ce? Fiindca, trebuie sa intocmim un referat clar, concis, in ceea ce priveste culpa celui invinuit (…) Nu, nu este o munca usoara, dar ne place. Am spus si repet: vrem o justitie normala, nu facuta la «foc automat», contratimp. Iata de ce consider ca masura retinerii preventive cu o durata de mai mult de 48 de ore este benefica pentru toate partile angrenate in actul de justitie”.
(F.T.)