Muzeul Memorial “Nicolae Grigorescu” de la Campina – oras unde pictorul si-a trait ultimii ani ai vietii – primeste in fiecare an aproximativ 8000 de vizitatori din tara si din strainatate. Artistul nu a ales intamplator sa petreaca aici anii senectutii: a descoperit locuri cu peisaje de o frumusete aparte, ce l-au inspirat in realizarea mai multor tablouri. Astazi, muzeul – ce adaposteste zeci de lucrari si obiecte personale ale artistului – este o destinatie obligatorie pentru pasionatii de arta.

Muzeu renascut din cenusa

Istoria cladirii ce adaposteste muzeul campinean – sectie a Muzeului Judetean de Arta “Ion Ionescu-Quintus” Ploiesti – este una mai putin obisnuita. Aceasta a fost ridicata dupa indicatiile pictorului, iar dupa 11 ani de la moartea lui – in 1918 – a ars intr-un incendiu, astfel disparand, din pacate, tablouri, obiecte de mobilier, carti si alte obiecte personale ale pictorului. Inainte de 1989, versiunea oficiala a autoritatilor a fost aceea ca nemtii sunt vinovati de izbucnirea incendiului, intrucat aici a existat cartierul general al trupelor germane de pe Valea Prahovei. Istoricii sunt acum de alta parere. “La o intalnire a Societatii Istoricilor din Campina, de la un profesor de istorie al carui strabunic a fost vecin cu pictorul am aflat ca focul ar fi pornit de la bucataria de vara si ca soldatii germani chiar ar fi ajutat la salvarea unor obiecte”, ne-a precizat seful sectiei muzeale, Dan Radulescu. Casa a fost reconstruita cu ajutorul informatiilor furnizate de fiul lui Nicolae Grigorescu, ceramistul Gheorghe Grigorescu, si de ucenicul pictorului, sculptorul amator Nae Goage. In anul 1957, cladirea a devenit muzeu, prima directoare fiind nepoata artistului, Niculina Grigorescu – Vlahuta. In prezent, aici sunt pastrate numeroase picturi, o parte dintre acestea apartinand institutiei, iar celelalte facand parte fie din colectia Muzeului Judetean de Arta, fie fiind imprumutate de la Muzeul National de Arta al Romaniei. Numarul total al lucrarilor semnate de artist ( pictura si grafica ) depaseste 5000 si se afla in muzee din tara si din strainatate, dar si in colectii particulare. La Campina, vizitatorul are ocazia sa admire tablouri celebre precum: “Ciobanas cu turma”, “Autoportret”, “Dorobantul”, lucrari ce reprezinta peisaje, vase cu flori, dar si cea mai mica reprezentare a unui car cu boi, de aproximativ 15 cm.
In fiecare an, intre 8000 si 9000 de vizitatori trec pragul muzeului. Multi sunt interesati in special de celebrele tablouri ce au ca subiect carul cu boi, insa unii au impresia chiar ca stiu mai bine decat muzeografii istoria lor! De exemplu, desi li s-a spus ca sunt aproximativ 500 de tablouri ale pictorului cu aceasta tema, unii dintre ei sunt convinsi ca exista, de fapt, doar trei originale si ca unul dintre ele se regaseste in biroul unui cunoscut politician. In muzeu se mai pastreaza pensulele, culorile, ochelarii, sevaletul pictorului, fotografii, tapiserii si alte obiecte orientale colectionate de acesta: flinte, o narghilea, papuci de dans, o masuta de cafea etc. In fiecare an, muzeul memorial este vizitat si de cateva sute de straini, din Franta, Anglia, Italia, Germania etc. Acum doi ani, printre ei s-a numarat chiar atasatul cultural al Ambasadei Chinei la Bucuresti, pasionat de arta si, in mod special, de lucrarile artistului roman.

Un tablou costa cat o casa
“Noi lucrari ale pictorului nu au fost achizitionate, deoarece nu sunt fonduri. In schimb, unele tablouri au fost restaurate, cea mai recenta lucrare ce a trecut prin acest proces fiind <> „, ne-a mai precizat seful sectiei muzeale. Chiar daca nu participa la licitatiile de arta, din lipsa de bani, muzeul primeste, lunar, cataloage cu tablourile ce urmeaza a fi vandute. De exemplu, la primavara urmeaza sa fie scos la licitatie “Peisaj la marginea padurii” de Nicolae Grigorescu, pretul de pornire fiind intre 150.000 si 200.000 de euro – cam cat valoreaza o casa ! In aceste conditii, cei care detin astfel de capodopere nu prea le doneaza. Asa se face ca, in ultimii ani, muzeul a primit un singur obiect, ce nu are mare valoare comerciala, dar are insemnatate istorica: o bancnota ce contine desene realizate de pictor. Sunt, insa, persoane care detin lucrari de arta si doresc sa afle daca sunt autentice. Un astfel de vizitator a venit odata si la muzeul din Campina. I-a dat emotii sefului sectiei muzeale: era vara, iar omul adusese tabloul in… portbagaj, unde erau probabil vreo 50 – 60 de grade Celsius, fara a se gandi ca astfel pictura se poate deteriora. “La Campina exista colectionari de arta, dar nu detin lucrari semnate de Nicolae Grigorescu, ci de alti artisti. Multi sunt profesori care au mostenit tablouri, iar acum nu isi permit sa achizitioneze noi lucrari de arta. Cei care participa la licitatii de arta sunt, de obicei, oameni de afaceri cu posibilitati financiare. Nu toti cumpara, insa, pentru a-si imbogati colectiile, ci pentru ca vad acest lucru ca o buna investitie, deoarece unui tablou ii creste valoarea in timp. Sunt chiar oameni care din asta traiesc. Achizitioneaza tablouri si, dupa ani, le vand la pret mai mare “, ne-a mai precizat seful sectiei.
Ana-Maria MAXIM