Actele ce atesta dreptul de proprietate – in topul solicitarilor
Cu noua kilometri de documente adunate in depozite, Serviciul Judetean al Arhivelor Nationale Prahova ramane o sursa pretioasa de informare pentru mii de persoane – de la cele care cauta acte menite sa demonstreze ca detin proprietati, pana la cercetatorii din diverse domenii. In conditiile in care institutia adaposteste o adevarata comoara pentru istoria judetului, sediul acesteia a devenit neincapator si se afla la ani-lumina distanta fata de modul in care arata cladirile din Occident ce adapostesc arhive… In anul 2010, Serviciul Judetean al Arhivelor Nationale Prahova a inregistrat 1514 cereri privind eliberarea unor documente, a unor copii ale anumitor acte ori a unor extrase din documente. Prahovenii au fost interesati de acte referitoare la dreptul de proprietate, acte de vanzare –cumparare sau privind donatiile, testamentele, succesiunile, autorizatiile de constructii, documentele fiscale, registrele matricole, sentintele civile si penale, actele privind improprietarirea in baza legilor de reforma agrara din perioada 1921-1945, exproprierile sau preluarile de bunuri imobile de catre stat, refugierea, evacuarea in Prahova, in perioada 1940-1947, a persoanelor din nordul Transilvaniei, Bucovinei si Basarabiei, de certificatele de vechime in munca etc. Fata de anul anterior, numarul solicitarilor a fost cu 20% mai mic, fenomen explicat de conducerea institutiei prin faptul ca a fost incheiat procesul de aplicare a legilor proprietatii. Solicitantii actelor ce atesta proprietatea reprezinta, totusi, si in prezent, majoritatea celor care trec pragul Serviciului Judetean al Arhivelor Nationale ( 85 % ). Potrivit sefei institutiei, Raluca Andreescu, acest lucru reflecta faptul ca multi se lupta, inca, in instanta, nemultumiti de aplicarea, in cazul lor, a legilor din domeniu. Institutia a solutionat anul trecut 1469 dintre cererile primite, restul fiind in curs de rezolvare. 701 solicitari au primit raspuns favorabil, 613 – raspuns negativ, 26 au fost inaintate altor institutii, iar pentru 129 de cereri s-au cerut date suplimentare solicitantilor, referitoare la documentele cautate.
Cercetatorii – interesati mai ales de documente din secolul al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea
72 de cercetatori au consultat anul trecut, la sediul SJANP, 69 de publicatii si 1924 de dosare ale unor institutii precum Institutia Prefectului Prahova, Camera de Comert si Industrie, documentele fostelor organizatii PCR din judet, colectia de condici si registre de stare civila etc. Informatiile cautate de acestia vizeaza mai ales secolul al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. Documentarile au fost valorificate in volume ce au fost deja tiparite – cum ar fi „Columne peste timp” de Nicolae Dumitrescu si Constantin Ilie, despre profesorul arhitect Toma T. Socolescu – ori care urmeaza sa apara. Informatiile descoperite in arhive de catre cercetatori i-au ajutat la realizarea unor studii despre: personalitati, sistemul sanitar prahovean, monografii ale unor localitati, bombardamentele din anii 1943-1944, evolutia institutiilor culturale din judet sau a unor farmacii din Prahova, istoricul unor scoli, arborii genealogici ale familiilor lor etc. Profesorii de istorie sunt, de asemenea, interesati de arhive, pe care le consulta pentru diverse studii si lucrari necesare obtinerii unor grade didactice.
Spatiu mic, personal insuficient
SJANP a preluat, anul trecut, 60 de metri liniari de arhive de la scoli, din primarii si din Directia Judeteana de Evidenta a Persoanelor, din perioada 1864-1975. „Cele mai importante activitati ale noastre sunt cele de preluare si de prelucrare a documentelor, pentru a le pune in circuitul stiintific. Cantitatea de documente preluate in 2010 a fost mica, din cauza lipsei de spatiu, dar si pentru faptul ca activitatea de rezolvare a cererilor a fost prioritara, iar personalul este insuficient. Sunt, in special la scoli, documente ce ar fi trebuit sa se regaseasca de 20 sau de 30 de ani in depozitele noastre. In acest an, va trebui sa ne mobilizam si sa preluam toate arhivele din sistemul scolar, macar pana la anul 1950. Potrivit legii, ar trebui sa preluam documentele cu termen de pastrare permanet, de la institutii, dupa 30 de ani de la crearea lor”, ne-a mai precizat sefa Serviciului Judetean al Arhivelor Nationale Prahova, Raluca Andreescu. Conducerea SJANP cauta, de ani buni, o solutie pentru extinderea spatiului destinat depozitelor. Pana in prezent, nu s-a gasit nicio cladire suficient de mare si de solida in judet, care sa poata fi preluata de la o institutie (deocamdata nu sunt bani pentru achizitionarea sau construirea unui nou sediu). Asta, in timp ce in alte tari, autoritatile construiesc sedii in care incap zeci de kilometri de arhive, cu dotari de ultima ora pentru protejarea acestora.
Arhivarul – scos din schema institutiilor
Serviciul Judetean al Arhivelor Nationale Prahova a controlat, anul trecut, 74 de unitati – scoli, primarii, institutii deconcentrate, societati comerciale mari – urmarindu-se modul in care acestea inventariaza arhivele si conditiile in care sunt pastrate documentele. „Institutiile au desfiintat meseria de arhivar, dupa ce au fost nevoite sa faca disponibilizari. De aceea, exista oameni care au in fisa postului atributii in acest domeniu, pe langa multe altele. Arhivele sunt lasate pe locul doi sau trei, de obicei, dupa rezolvarea problemelor de maxima urgenta. Intalnim frecvent situatii de neaplicare corespunzatoare a legislatiei arhivsitice. Angajatii nu stiu sa intocmeasca inventare in conformitate cu legea sau, daca stiu care sunt aceste acte normative, nu le aplica. Din aceasta cauza, se plang si de lipsa de spatiu. Or, o arhiva negestionata corect ocupa mult spatiu”, ne-a precizat sefa serviciului, Raluca Andreescu. Potrivit interlocutoarei noastre, putine institutii controlate in 2010 au dat dovada de interes in ordonarea si selectarea arhivei. Motivul ? „Toata lumea traieste in prezent. Nimeni nu priveste in perspectiva lucrurile, nu intelege faptul ca, pastrand arhivele, pastram istoria comunitatii”, ne-a mai precizat aceasta. Anul trecut, institutia nu a dat amenzi, ci doar a fixat termene pentru remedierea problemelor, urmand sa verifice in 2011 daca situatia s-a imbunatatit. Institutiile si societatile comerciale au obligatia de a pastra documentele in conformitate cu nomenclatorul arhivistic, un instrument foarte important in gestionarea unei arhive.
Ana-Maria MAXIM