Invatamantul obligatoriu – 9 ani
Curtea Constitutionala a Romaniei a decis marti ca Legea Educatiei este constitutionala, respingand sesizarile depuse de presedintele Senatului, Mircea Geoana, si de parlamentarii PSD, PC si PNL.
Decizia este definitiva, iar Legea Educatiei a fost promulgata.
Iata cele mai importante prevederi:
* Prevederile acestei legi prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative (art.5). Adica, indiferent ce spun alte acte normative, se aplica Legea Educatiei.
* Finantarea de la bugetul de stat urmeaza elevul inclusiv in invatamantul obligatoriu particular si confesional (Art.9;5). Sunt prevazute burse sociale si acces gratuit la camine si cantine din unitatile de invatamant din alta localitate decat aceea de domiciliu (Art.12).
* Clasa a IX-a trece la gimnaziu, dar abia peste 4 ani (Art. 23). Clasa pregatitoare este inclusa in invatamantul primar si devine obligatorie (Art. 23).
* Invatamantul general obligatoriu se opreste la clasa a IX-a, la finalul gimnaziului (Art.24).
* Invatamantul profesional apare ca traseu educational distinct, cu durata intre 6 luni si doi ani, varianta preluata de la Senat (Art. 23).
* Se prevede posibilitatea contractelor de scolarizare incheiate intre agenti economici, elevi si scoli. Agentii economici beneficiaza de facilitati fiscale, in aceste cazuri. Durata si continutul programelor de pregatire profesionala sunt stabilite de unitatea de invatamant prin consultare cu angajatorii (Art. 33).
* La finalul clasei pregatitoare, de la nivelul invatamantului primar cadrul didactic intocmeste un raport de evaluare a dezvoltarii fizice, socio-emotionale, cognitive, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si aptitudinilor de invatare. O alta noutate este aceea ca elevii sunt supusi unor evaluari la finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a si a IX-a.
* Parintele sau tutorele legal instituit este obligat sa ia masuri pentru scolarizarea elevului, pe perioada invatamantului obligatoriu. Nerespectarea acestei prevederi din culpa parintelui sau a tutorelui legal instituit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1 si 5 salarii medii nete pe economie.
* Filiera teroretica a liceului ramane de 3 ani, iar cea tehnologica de 4 ani.
* Este prevazuta posibilitatea retragerii autorizarii/acreditarii oricarei unitati de invatamant, de stat sau private, la propunerea administratiei locale sau a Inspectoratelor Scolare (Art. 61).
* Media de elevi pe clasa, in invatamantul preuniversitar gimanzial si liceal este de 25 (Art. 63).
* Admiterea la liceu se face in functie de portofoliul educational si media de absolvire (70%) si de proba de admitere, organizata de fiecare liceu (30%).
* Institutiile de invatamant superior adopta un cod de etica si deontologie profesionala universitara. Acesta face parte din Carta Universitara si cuprinde obligatoriu:
b) prevederea ca persoanele care se afla in relatie de soti, afini si rude pana la gradul III inclusiv, nu pot ocupa concomitent functii astfel incat una sau unul sa se afle fata de celalalt sau cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare institutionala la orice nivel in aceeasi universitate si nu pot fi numiti in comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs ale caror decizii afecteaza sotii, rudele sau afinii pana la gradul III inclusiv. Art.130(1).
* Pot fi conducatori de doctorat persoanele care au obtinut dreptul de conducere de doctorat inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si persoanele care au obtinut atestatul de abilitare, avand cel putin functia de lector/sef de lucrari, respectiv cercetator stiintific gradul III. Art.166 (1).
* Calitatea de conducator de doctorat este acordata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, la propunerea CNADCTU (Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare) de acordare a atestatului de abilitare, in conformitate cu standardele si procedurile elaborate de MECTS. Art 166. (2).
* Decanii sunt selectati prin concurs public, organizat de catre rectorul universitatii. La concurs pot participa persoane din cadrul universitatii sau din orice facultate de profil din tara sau din strainatate care, pe baza audierii in plenul Consiliului facultatii, au primit avizul acestuia de participare la concurs. Consiliul facultatii are obligatia de a aviza minimum 2 candidati; Art.207 (5b).
* Decanul isi desemneaza prodecanii dupa numirea de catre rector; Art 207 (5c).
* Rectorul universitatilor de stat sau particulare se desemneaza printr-una din urmatoarele modalitati:
a) Pe baza unui concurs public, in baza unei metodologii aprobate de Senatul universitar nou ales, conforma cu prezenta lege;
b) Prin votul universitar, direct si secret, al tuturor cadrelor didactice si de cercetare titulare din cadrul universitatii si al reprezentantilor studentilor din Senatul universitar si din Consiliile facultatilor. (Art. 209)
* Senatul universitar stabileste o comisie de selectie si de recrutare a rectorului formata, in proportie de 50%, din membri ai universitatii si, in proportie de 50%, din personalitati stiintifice si academice din afara universitatii, din tara si din strainatate. Aceasta comisie contine minimum 12 membri, dintre care cel putin un reprezentant al studentilor sau un absolvent al facultatii desemnati de catre studentii din Senat conform Cartei universitare. De asemenea, Senatul universitar nou ales elaboreaza si aproba metodologia de avizare, de selectie si de recrutare a rectorului, conform legii. Art. 210 (2).
* In cazul in care se constata nerespectarea, de catre institutiile de invatamant superior, a obligatiilor legale, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate aplica in termen de maximum 3 luni una sau mai multe dintre urmatoarele masuri: a) sesizeaza Senatul universitar; b) revoca rectorul, prin ordin al ministrului de resort, in baza constatarii Consiliului de Etica si Management Universitar, cu consultarea Senatului universitar. In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data emiterii ordinului de revocare, Senatul universitar are obligatia sa desemneze un prorector care reprezinta universitatea si care devine ordonator de credite pana la confirmarea unui nou rector de catre ministrul Educatiei. In termen de 3 luni de la emiterea ordinului de revocare, Senatul universitar desemneaza un nou rector ce va fi confirmat de ministru; c) reduce sau elimina temporar sau definitiv accesul la finantarile din surse publice; d) propune Guvernului initierea unui proiect de lege de desfiintare a institutiei de invatamant superior in cauza.
* Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului. Art.215 (3).
* Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului. Art. 215 (4).














