Dupa ce in luna martie a.c., primarul Ploiestiului Andrei Volosevici a anuntat, in cadrul unei dezbateri, ca va demara un control la firmele care se ocupa de montarea repartitoarelor de costuri, deoarece s-au inregistrat numeroase sesizari ale cetatenilor nemultumiti de consumul facturat si de valorile prea mari de plata pentru energia termica, nici pana in ziua de azi nu se cunoaste rezultatul acestuia.
La intalnirea din primavara au participat atat asociatiile de proprietari, cat si reprezentanti ai Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova (CJPC), ai Directiei Regionale de Metrologie Legala Ploiesti si ai societatii de furnizare a agentului termic Dalkia. ,,Sunt sute de plangeri si este necesara o ancheta pentru a vedea atat unde sunt problemele, cat si sa se stabileasca modul in care repartitoarele de costuri vor fi verificate. Vom inainta un memoriu catre ANRSC (Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice), pentru ca repartitoarele de costuri sa fie verificate, dar trebuie sa vedem si daca oamenii stiu cum functioneaza aceste aparate’’, declara primarul Volosevici, la respectiva intalnire.
Numai ca, dupa opt luni de la mult mediatizata intrunire, nimeni nu stie nimic despre realizarea vreunui control. In urma unei documentari, am dorit sa aflam ce s-a intamplat, de fapt, incercand sa facem noi lumina in acest caz. Am stat de vorba cu reprezentantii institutiilor care au participat la intalnirea amintita pentru a intelege de ce nu s-a dat un raspuns privind problema repartitoarelor de costuri pe care ploiestenii le-au montat.
Purtatorul de cuvant al Primariei Ploiesti, Viorica Rosca, ne-a declarat: ,,Singurele institutii abilitate in efectuarea activitatilor de control asupra modului de functionare a repartitoarelor de costuri sunt ANRSC si CJPC. De altfel, Primaria Ploiesti a solicitat efectuarea acestor controale, insa pana in prezent nu au fost transmise rezultatele”.
La randul lor, reprezentantii ANRSC – de altfel singura institutie care autorizeaza firmele de montare a repartitatoarelor – ne-au declarat ca nu au primit nicio solicitare care sa fi avut in vedere organizarea unui control la firmele respective. Nicolae Suga, directorul Directiei Regionale de Metrologie Legala Prahova, ne-a explicat ca desi au fost inregistrate reclamatii pe adresa institutiei in legatura cu modul de functionare al repartitoarelor, acestea nu pot fi verificate metrologic deoarece nu exista reglementari legale in acest sens, nefiind cuprinse in lista cu instrumente de masura supuse verificarilor metrologice.
Singura institutie de la care am primit lamuriri a fost CJPC Prahova.
,,Personal nu cunosc sa fi avut loc vreo intalnire intre reprezentantii institutiei noastre, cei ai Primariei si ai asociatiilor de proprietari, in urma careia sa se fi dispus un control special pe tema repartitoarelor. Totusi, la sediul nostru au ajuns aproximativ 20 de reclamatii legate de repartitoare’’, ne-a declarat Vasile Postolache, comisar superior, inginer din cadrul CJPC Prahova, in responsabilitatea caruia intra rezolvarea unor asemenea sesizari. ,,O concluzie generala asupra cazurilor rezolvate este ca, pe de o parte, oamenii nu sunt suficient informati si nu stiu cum sa utilizeze repartitoarele de costuri, iar pe de alta parte, cetatenii nu permit celui care face citirea repartitoarelor intrarea in casa, macar o data pe an pentru a se vedea situatia exacta’’ ne-a mai spus interlocutorul nostru.
Cele mai multe sesizari au fost facute pentru contestarea facturilor.
,,Multi nu inteleg ca repartitorul de cost – sau de caldura cum ii spun oamenii – nu e un aparat de masura. El este un dispozitiv electronic care se instaleaza pe fiecare calorifer dintr-un imobil si inregistreaza caldura emisa de calorifer, afisand-o pe ecran in unitati de masura. Insa, in factura finala pentru fiecare apartament, pentru incalzire sunt luate in calcul nu doar acele unitati, ci si o cota pentru partile comune din bloc – casa scarii, uscatoria etc. Unii nu sunt de acord sa plateasca si pentru partile comune, considerand ca trebuie sa achite banii doar pentru caldura inregistrata de repartitorul de cost din propriul apartament’’, ne-a explicat comisarul CJPC.
,,O alta problema constatata este legata de faptul ca unele persoane si-au schimbat caloriferele si ar fi trebuit sa declare acest lucru, deoarece pentru fiecare tip de calorifer exista o alta formula de calcul. In plus, anual, repartitoarele de costuri ar trebui verificate de catre firmele care le-au montat, insa, pentru ca acest serviciu se plateste tot de catre asociatii, majoritatea acestora refuza, iar daca apar defectiuni la repartitoare, acestea sunt greu de depistat’’, ne-a mai spus comisarul CJPC.
In ceea ce priveste reclamatiile, privind taxa de citire, chiar daca proprietarii sunt cei care realizeaza citirea repartitoarelor, acestia trebuie sa inteleaga ca de fapt taxa perceputa nu este doar pentru citire, ci si pentru calculul si emiterea notei de consum pentru fiecare apartament in parte.
In Ploiesti, 80% dintre cele aproximativ 1.600 de asociatii au optat pentru montarea repartitoarelor, proprietarii sperand, in primul rand, sa plateasca mai putin pentru furnizarea caldurii, avand astfel control asupra incalzirii propriilor apartamente.
Cristina Dobre