Un tragic accident aviatic s-a petrecut, ieri dimineata, in jurul orei 11.00, intr-un zbor de rutina al comandorului Petru Lazar, pe aerodromul de la marginea comunei Banesti. Victima si jertfa pe altarul pilotajul romanesc a cazut unul dintre cei mai buni piloti de incercare pe care i-a avut Romania in ultimele decenii. Se spune ca, in pilotaj, rutina nu este buna pentru ca nu-ti ascute toate simturile, pe care trebuie sa le folosesti la maximum in timpul unui zbor. Comandorul Petru Lazar, supranumit “imblanzitorul de avioane”, era pilot de incercare la Aerostar Bacau. Practic, el zbura primul pe toate avioanele iesite din halele de productie ale uzinei bacauane, verificandu‑le si incercand sa le depisteze cat mai repede eventualele erori tehnice. Duminica, in a treia zi a show-ului aviatic Banesti Fly-In – o competitie demonstrativa desfasurata pe aerodromul realizat, acum doi ani, la marginea comunei – Petru Lazar se pregatea sa aterizeze, venind dinspre nord, pe o directie perpendiculara cu pista de aterizare. Probabil (ancheta e in curs de desfasurare), avand soarele in fata si zburand relaxat, intrucat geografia locului ii era foarte cunoscuta, nu a zarit cel mai de sus cablu al retelei de inalta tensiune, cablu pe care l-a acrosat cu trenul de aterizare. Acest fapt a determinat curmarea brusca a zborului aeronavei ultrausoare “Festival”, pe care o pilota singur, si caderea aparatului cu botul in pamant. La impactul cu solul, avionul a luat foc aproape instantaneu, pilotul murind carbonizat. Echipajele Ambulantei Prahova au sosit foarte repede, dar, din pacate, nu s-a mai putut face nimic. Comandorul Petru Lazar, in varsta de aproape 56 de ani, avea cateva mii de ore de zbor cu avioane de toate felurile si marimile (peste 30 de modele incercate) si obisnuia sa spuna ca, de-a lungul stralucitei sale cariere, “am intalnit aproape toate defectele pe care le poate avea un avion…”.
Fiind excluse conditiile meteorologice nefavorabile, caci cerul era senin, administratorul aerodromului, Catalin Porumboiu, a declarat presei ca „avionul a intrat in limita de viteza, asa ca este vorba de 100 la suta eroare umana”. Numai ca fostul sef al Aviatiei Civile, Sorin Stoicescu, il contrazice: “Acest pilot era foarte bine pregatit, cu mii de ore de zbor la activ, deci nu poate fi vorba despre o eroare de pilotaj. Cei din breasla noastra avem o vorba: in aviatie mor doar asii aerului si prostii. Se poate ca avionul sa fi lovit o pasare, insa doar anchetatorii sunt cei in masura sa determine cauzele tragicului eveniment, nu administratorul Aerodromului Banesti”.
Asa cum spuneam, avionul care s-a prabusit era unul de mici dimensiuni, iar in momentul de fata, la nivelul intregii tari, sunt peste 330 de persoane particulare care detin astfel de aparate. Potrivit specialistilor, in functie de nivelul dotarii, un avion ultrausor costa intre 15.000 si 60.000 de euro, poate atinge viteze de circa 200 kilometri/ora si altitudini de 1000 – 1500 de metri, avand o autonomie de zbor de 4-5 ore.

D. CONSTANTIN
Adrian BRAD