N. Dumitrescu

Întrucât, în ultimele zile, în spațiul public au apărut o serie de comentarii negative legate de faptul că, începând cu data de 5 noiembrie a.c., au fost modificate tarifele la călătoria cu mijloacele de transport în comun din Ploiești, tariful unui bilet fiind majorat de la 2,5 lei la 4 lei, ieri, primarul Mihai Polițeanu a dorit să facă o serie de precizări pe această temă. Astfel, subliniind faptul că această majorare a fost necesară, acesta a precizat: ”Ultima actualizare a tarifelor TCE a fost în perioada 2017-2018. De atunci, niciun primar nu a mai avut curajul să se supună principiilor implacabile economice și legii române din motive electoral-populiste. Efectul: colaps financiar al TCE, autobuze și tramvaie de pe vremea lui Pazvante Chioru’ și încălcarea sistematică a legii. Suplimentar, în realitate, scumpirea biletelor a fost însoțită de produse noi (abonamente) care duc în termeni reali călătoria chiar și la sub vechiul tarif de 2,5 lei, cu beneficii atât pentru ploieșteni, cât și pentru compania de transport. Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport local, cumulată cu Ordinul 272/2007 al Autorității Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice și prevederile contractului de delegare a servicului de transport public, precum și constatările Curții de Conturi de la finalul anului 2024 ne obligă să ajustăm tarifele produselor existente – bilete și abonamente – cel puțin cu rata inflației. Tariful actual de 4 lei/călătorie a rezultat exclusiv din ajustarea cu rata inflației, deci din respectarea obligațiilor legale neîndeplinite de peste 7 ani”. Pe de altă parte, edilul a dorit să scoată în evidență faptul că rămânerea pe loc a tarifului la bilete și abonamente, în ultimii ani, a avut un efect negativ asupra activității TCE Ploiești: ”Consecințele directe ale rămânerii pe loc a tarifului au fost: Datorie istorică de 65 milioane de lei la ANAF, care poate cauza insolvența TCE, 159 de mijloace de transport cu o vechime de 20 – 40 de ani, doar 28 de mijloace de transport noi, costuri de operare și mentenanță uriașe, risc ridicat de producere a unor tragedii, stații de așteptare inexistente sau din vremuri imemoriale, număr de clienți în scădere care duce la folosirea autoturismelor personale, ambuteiaje și poluare, condiții precare de călătorie etc. Conștient fiind de producerea unui disconfort financiar prin ajustarea la rata inflației în cazul biletelor, am propus introducerea de noi produse, printre care: abonament pe toate liniile lunar – valabil în zilele luni-vineri, de 91 de lei. Cu alte cuvinte, ploieștenii care folosesc transportul în comun pentru deplasarea la muncă vor plăti pe o călătorie 2,7 lei (20 de zile lucrătoare/lună dus-întors). Abonament pe toate liniile valabil 3 luni, de 300 de lei. Cu alte cuvinte, 100 lei/lună, având un preț/călătorie la fel de convenabil precum cel precedent, valabil inclusiv sâmbăta și duminica. Abonament pe toate liniile valabil 6 luni, de 550 de lei. Cu alte cuvinte, 91 de lei/lună, inclusiv sâmbăta și duminica. Abonament pe toate liniile valabil 12 luni, de 1000 de lei. Cu alte cuvinte, 83 lei/lună, inclusiv sâmbăta și duminica. De ce am propus aceste produse: pentru că înseamnă un tarif extrem de convenabil pentru cetățean, care aduce, în același timp, mai multe venituri către TCE în măsura în care se trece de la călătoria ocazională (bilet) la abonament”. Nu în ultimul rând, edilul a dorit să ofere detalii și despre inițiativele Primăriei Ploiești ce au drept scop îmbunătățirea serviciilor oferite ploieștenilor care circulă cu mijloacele de transport în comun. Astfel, s-a precizat faptul că se continuă procedurile cu Banca Europeană de Investiții și Comisia Europeană pentru finanțarea achiziției a 20 de tramvaie noi, vor fi amplasate stații moderne de așteptare, așa cum v-am anunțat și în ediția de ieri a ziarului nostru, dar și că se vor depune, la deschiderea finanțărilor, probabil finalul acestui an, începutul anului viitor, un proiect pentru achiziția de troleibuze, având în vedere investiția în derulare ce vizează asigurarea legăturii dintre Gara de Sud și Gara de Vest.