În rândurile ce urmează, vă facem cunoscute o serie de precizări ale OUG 92/2021 ce vizează regimul deșeurilor, printre care se regăsesc și cerințele privind evidența deșeurilor în cazul persoanelor juridice. OUG 92/2021 a înlocuit Legea 211/2011 și obligă toate persoanele juridice cu activitate la sediu sau punct de lucru să îndeplinească mai multe cerințe. Actul normativ menționat a reglementat și o serie de definiții și termeni. Astfel: Producătorul de deșeuri este orice persoană ale cărei activități generează deșeuri (producător inițial de deșeuri) sau orice persoană care efectuează operațiuni de pretratare, amestecare sau de alt tip, care duc la modificarea naturii sau a compoziției deșeurilor; Colectare separată: colectarea în cadrul căreia un flux de deșeuri este păstrat separat în funcție de tipul și natura deșeurilor, cu scopul de a facilita tratarea specifică a acestora; Gestionarea deșeurilor: colectarea, transportul, valorificarea (inclusiv sortarea) și eliminarea deșeurilor, supervizarea acestor operațiuni și întreținerea ulterioară a aplasamentelor de eliminare, dar și acțiunile întreprinse în calitate de comerciant sau broker; Reciclare: orice operațiune de valorificare prin care deșeurile sunt transformate în produse, materiale, pentru a-și îndeplini funcția lor inițială sau pentru alte scopuri. Aceasta include retratarea materialelor organice, dar nu și valorificarea energetică și conversia în vederea folosirii materialelor drept combustibil sau pentru operațiunile de umplere. Persoanele juridice care se încadrează în prevederile OUG menționate sunt: unitățile de tip HoReCa (restaurante, cafenele, braserii, pizzerii, baruri, berării, fast-food, cofetării, patiserii, ceainării, terase, grădini de vară, unități pentru organizarea evenimentelor etc.); magazine (alimentare, de haine, electronice, săli de jocuri etc.); unități sanitare (cabinete medicale, stomatologice sau veterinare, spitale etc.); societăți cu activitate de birou (cabinete de avocatură, contabilitate, societăți pentru producerea de software etc.); instituțiile publice (primării, unități de învățământ etc.); societăți cu activitate de depozit; cu activități de producție (mobilă, echipamente electrice, mase plastice); ONG (asociații de proprietari), ansabluri rezidențiale. Așa cum reiese din actul legislativ menționat, în cazul persoanelor juridice, acestea trebuie să respecte cinci cerințe privind evidența deșeurilor, și anume: identificarea și codificarea deșeurilor generate în unitate; colectarea selectivă a deșeurilor generate; predarea deșeurilor generate către parteneri ce valorifică sau elimină corect deșeurile în funcție de specificul acestora; întocmirea și păstrarea evidenței gestiunii deșeurilor generate; raportarea anuală a evidenței gestiunii deșeurilor către Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM). Dintre aceste cerințe, primele două trebuie îndeplinite prin consultarea listei de deșeuri și prin contractarea unor societăți care să preia deșeurile colectate, ultimele trei cerințe putând fi rezolvate cu ajutorul Evidenței informatizate a deșeurilor, modul ce poate ajuta persoanele juridice să întocmească evidența deșeurilor și raportarea către ANPM. Toate aceste cerințe rezultă și din obligațiile asumate prin implementarea sistemelor de management al calității ISO 9001 și al sistemelor de management privind protecția mediului 14001. În mod concret,Cerința 1 vizează identificarea și codificarea deșeurilor generate de societate. Toate societățile care intră sub incidența OUG 92/2021 trebuie să identifice toate tipurile de deșeuri ce sunt generate din activitatea desfășurată și să identifice codurile acestor deșeuri din lista cuprinsă în 2014/955/UE. Cele mai comune tipuri de deșeuri generate de societăți sunt: deșeuri menajere (deșeuri municipale amestecate); ambalaje de hârtie și carton; materiale plastice; metalice; ambalaje de sticlă. Cerința 2 reprezintă colectarea selectivă a deșeurilor generate. După ce s-a efectuat un audit și s-au identificat deșeurile generate în unitate, acestea trebuie colectate în recipiente separate. Cerința 3: predarea deșeurilor generate către parteneri autorizați pentru colectare, valorificarea /eliminarea acestora. Pentru a putea gestiona corect deșeurile generate în societate, este nevoie de contracte de predare a deșeurilor către societăți autorizate pentru gestionarea corectă a acestora. În cazul deșeurilor menajere, aceste societăți sunt societățile de salubritate care la fiecare colectare rebuie să elibereze un document numit Formular de încărcare – descărcare a deșeurilor nepericuloase, pe baza acestuia fiind întocmită evidența deșeurilor și raportarea lor la ANPM. În cazul deșeurilor reciclabile, aceste societăți se pot identifica pe internet căutând colectori deșeuri reci­clabile în funcție de localitate sau județ. Cerința 4: întocmirea și păstrarea evidenței gestiunii deșeurilor. Evidența deșeurilor generate se întocmește pe baza documentelor primite de la colectori/ transportatorii de deșeuri sau întocmite chiar de către persoana juridică. Această cerință se poate rezolva prin intermediul aplicației Registrul Deșeurilor, aceasta facilitând introducerea datelor referitoare la deșeurile predate într-un timp foarte scurt. Cerința 5: societățile producătoare de deșeuri trebuie să raporteze anual, până la data de 15 martie pentru anul anterior, evidența gestiunii deșeurilor generate. Această raportare se poate face direct pe email către Agenția Județeană pentru Protecția Mediului.