N.Dumitrescu
Având în vedere sesizările venite din partea cetățenilor, problema legată de confirmarea adresei de domiciliu sau reședință în cazul acelora care au intrat în posesia noilor acte de identitate, respectiv cele electronice, a fost rezolvată de la nivel central.
Potrivit conducerii Serviciului Public Local de Evidență a Persoanelor (SPLEP) Ploiești, pentru citirea datelor Cărții electronice de identitate (CEI) se poate folosi aplicația RO CEI Reader.
Aplicația a fost dezvoltată de Ministerul Afacerilor Interne și poate fi descărcată gratuit de pe Google Play, accesând următorul link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dgcti.ropki.ceireader. Este vorba despre o aplicație mobilă care permite citirea adresei de domiciliu de pe noile cărți electronice de identitate (CEI) prin tehnologia NFC (near field communication).
Aplicația poate fi folosită pe telefoanele mobile tip Android, urrmând ca versiunea pentru iOS să fie disponibilă în curând în App Store, cei de la MAI subliniind că RoCEIReader respectă cele mai înalte standarde de securitate cibernetică, asigurând protecția deplină a datelor personale.
Astfel, utilizatorul trebuie să activeze funcția NFC, să introducă apoi codul CAN de pe document, să tasteze codul PIN de patru cifre și să apropie buletinul de telefon pentru a afișa imediat informațiile pe ecran, informațiile devenite vizibile putând fi astfel salvate, ulterior, într-un fișier de tip PDF. Această soluție digitală rezolvă, în context, problema lipsei adresei de pe noile documente, o situație care a creat deja dificultăți și prahovenilor în interacțiunea cu autoritățile care nu dispun de cititoare de carduri specializate.
Conform MAI, RoCEIReader se adresează atât publicului larg, cât și instituțiilor publice și private, pentru cetățeni, aplicația reprezentând o modalitate simplă de a-și vizualiza datele și de a prezenta dovada domiciliului atunci când este necesar, iar autoritățile și companiile pot utiliza instrumentul pentru a verifica rapid adresele.
”Această aplicație funcționează pe dispozitivele mobile cu sistem de operare minim Android 8 și cu funcție NFC. Atenție! NFC trebuie să fie activat pe telefon, altfel aplicația nu citește CEI! Mai există și cazuri în care din cauza husei de pe telefon nu citește CEI. Cartea electronică de identitate (CEI) îți permite să te autentifici în sisteme informatice și să semnezi documente digitale. Accesul la aceste funcții se face cu ajutorul unor coduri PIN, pe care le alegi atunci când ridici CEI, ca parte a procesului de activare.Noua aplicație pentru Android, RO CEI Reader, permite citirea datelor rapid și în siguranță, direct pe telefon, respectiv a informațiilor stocate în cipul securizat al cărții electronice de identitate”, se precizează într-un comunicat al SPLEP Ploiești.
Aplicația RO CEI Reader permite utilizatorilor următoarele facilități: vizualizarea informațiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul și reședința); autentificarea în sisteme informatice; semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată; vizualizarea informațiilor înscrise în certificatele digitale emise de MAI și care sunt stocate pe carte; resetarea PIN-urilor de autentificare și de semnare.”CAN (Card Access Number) este format din 6 cifre, inscripționate pe fața CEI, în dreapta-jos, sub data de expirare a actului de identitate (123456 – ca în imaginea alăturată, dată ca exemplu). Numărul CAN se introduce, ca măsură de securitate împotriva accesării neautorizate, atunci când vrei să citești CEI-ul cu ajutorul unui cititor de carduri sau folosind tehnologia NFC a telefonului mobil.
Nu este posibilă citirea CEI fără știrea titularului. CEI interacționează cu sisteme informatice doar dacă se introduce codul PIN pentru autentificare (4 cifre). Pentru a citi date de pe CEI cu ajutorul unui dispozitiv electronic, trebuie să fie permisă citirea MRZ (zona de citire optică) sau să fie introdus numărul CAN (6 cifre).
Astfel, de fiecare dată când se dorește autentificarea într-un sistem informatic, trebuie să fie introdus un cod PIN pentru autentificare format din 4 cifre.Cartea electronică de identitate include și un certificat pentru semnătură electronică avansată, oferit gratuit.
Pentru a semna documente digitale, trebuie să fie introdus un cod PIN pentru semnare format din 6 cifre”, se mai prrcizează în comunicatul menționat.