Virgil Rădulescu

Pe măsură ce tensiunile de securitate în regiune cresc, România a devenit o piesă-cheie în planurile americane de dislocare rapidă a forțelor aeriene. Proiectele de la baza Mihail Kogălniceanu (Constanța) și de la Câmpia Turzii sunt documentate public, prin noi piste, hangare, platforme cargo și, mai ales, depozite strategice de combustibil pentru a susține un potențial transfer masiv de aeronave US Air Force, potrivit unei investigații publicate  de site-ul gazarul.ro (text și imagini), pe care o redăm mai jos:

”Desigur, acest tip de infrastructură nu se face peste noapte și nu se face la întâmplare întrucât necesită securitate perimetrală, regim de protecție specială și, mai ales, certitudinea că lanțul de aprovizionare cu kerosen militar respectă standarde stricte NATO.

*Intră în scenă Dan Florin Berendel

Numele lui Dan Florin Berendel a devenit cunoscut în urmă cu trei ani, când DIICOT Ploiești a deschis un dosar penal privind livrarea de combustibil de aviație „neconform” către MApN. Conform relatărilor din presă și actelor de urmărire penală, firma sa, Jetfly Hub SRL, ar fi livrat kerosen de calitate îndoielnică pentru aeronavele MiG-21 LanceR.

Deși dosarul se află încă în cercetare (în februarie 2025 DIICOT a dispus o nouă expertiză tehnică), suspiciunile ne fac să ne întrebăm cum poate România să gestioneze depozite strategice de combustibil pentru aviația aliată, dacă în trecut chiar furnizorii locali au fost acuzați că ar fi pus în pericol siguranța zborurilor?

*Terenurile din Ploiești și conflictul cu Pârvan Valentin

 

Și, iată așa, intrăm într-o zonă în care miza locală se întâlnește cu cea strategică. În Ploiești, pe strada Mihai Bravu nr. 235, se află două terenuri mari de 37.606 mp (nr. cadastral 127639), închiriat legal de Jetfly Hub SRL și altul de 41.190 mp (nr. cadastral 122921), proprietatea lui Valentin Pârvan, asupra căruia firma lui Berendel nu are niciun drept de folosință.

În sesizarea adresată Inspectoratului de Stat în Construcții, Pârvan acuză că reprezentanții Jetfly Hub au intrat abuziv pe terenul său, au demontat poarta principală, au scos pavelele și au efectuat lucrări de demolare și vandalizare fără autorizație și fără titlu legal.

Practic, un teren ce ar putea face parte din perimetrul pregătit pentru infrastructura de stocare a combustibilului NATO a devenit obiectul unui litigiu privat între un afacerist controversat și un proprietar local care reclamă abuzuri.

*Litigii actuale, Jetfly Hub SRL în instanță

Cazul nu este singular. Jetfly Hub SRL figurează și în alte procese recente, care conturează un tablou tensionat:

*Insolvență cerută de un importator ucrainean (Katma), pe baza unei creanțe de peste 1,7 milioane de dolari, recunoscută într-o hotărâre judecătorească britanică. Cererea este în curs de judecare în România.

*Executare silită pentru chirii restante, inițiată de Valentin Pârvan, care reclamă datorii de peste 150.000 lei pentru ultimele luni și susține că ar exista restanțe cumulate pentru 58 de luni.

*Proces fiscal pierdut cu ANAF, în urma căruia firma a fost obligată să plătească peste 31 milioane lei (accize și TVA), episod care a dus la intrarea în insolvență.

*Dosar penal DIICOT pentru constituire de grup infracțional și livrare de combustibil neconform, aflat în cercetare.

*Zeci de litigii comerciale: baze de date juridice indică peste 40 de procese și cel puțin 5 dosare de insolvență în care apare numele firmei.

Cu alte cuvinte, compania implicată în livrări de kerosen pentru MApN și prezentă pe un teren disputat la Ploiești se confruntă simultan cu presiuni financiare, fiscale și penale.

*Cercul se închide

Ironia situației este că SUA și NATO investesc miliarde pentru a securiza aprovizionarea și depozitarea combustibilului în România. În același timp, un furnizor acuzat de „kerosen neconform” la MApN este implicat într-un scandal de demolări ilegale pe un teren strategic și în multiple litigii comerciale și fiscale.

Astfel, autoritățile române sunt puse într-o poziție incomodă, adică între litigiile de proprietate, acuzațiile de sabotaj prin vandalizare și presiunea partenerilor occidentali pentru securitate absolută a infrastructurii.

*Întrebările care încă persistă:

-Ce legătură concretă are terenul din Ploiești cu obiectivul strategic US Defence? Există documente care atestă includerea lui în perimetrul depozitului de combustibil destinat transferului masiv de aeronave?

-Ce verificări a făcut Inspectoratul de Stat în Construcții după sesizarea lui Valentin Pârvan? S-au constatat demolări fără autorizație?

-Cum răspunde MApN și US Defence la posibilitatea ca un teren cu rol strategic să fie disputat și chiar vandalizat de un fost furnizor acuzat penal și aflat în insolvență?

-Ce garanții oferă statul român că infrastructura vitală pentru NATO nu depinde de actori economici cu un istoric încărcat de litigii și suspiciuni penale?

Situația aceasta aduce în prim-plan o tensiune specific românească prin faptul că marile jocuri geopolitice se împotmolesc în mizele locale, afacerile gri și litigiile de proprietate.

În timp ce Pentagonul planifică rute logistice și stocuri de combustibil pentru zeci de escadrile, în Ploiești se joacă un scenariu cu demolări de garduri, porți smulse, pavele scoase cu excavatorul și zeci de procese în instanță.

Dacă aceste detalii sunt confirmate de anchetele Inspectoratului de Stat în Construcții și de instanțele de judecată, cazul ar putea deveni un exemplu grăitor despre cum vulnerabilitățile interne pot afecta credibilitatea României ca hub logistic NATO”.