• Sub semnătura prof. dr. Elena Roxana Vișan, a ieșit de sub tipar un volum care se anunță de interes pentru juriști, specialiști ai administrației publice și oameni ai școlii

Luiza Rădulescu Pintilie

Așezând în paginile tipărite conținutul tezei de doctorat pe care profesoara Elena Roxana Vișan, de la Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” din Ploiești, a susținut-o la finalizarea studiilor doctorale în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative- Specializarea Științe Administrative (în coordonarea științifică a doamnei prof. univ. dr. Irina Moroianu Zlătescu), recent apărutul volum „Sistemul național de educație- prerogativă de afirmare a dreptului la educație” se adaugă, prin abordările sale transdisciplinare și de maximă actualitate, literaturii de specialitate, dar și eforturilor de modernizare, de eficientizare, de aplicare a standardelor unei bune administrări și de adaptare a învățământului românesc la evoluțiile rapide ale societății românești și ale celei europene, precum și la cerințele de integrare și de proprie evoluție a generațiilor cuprinse în sistemul educațional.
În fapt, cartea valorifică pregătirea științific-academică a autoarei, licențiată în Științe juridice, specializarea Drept, absolventă a unui Master în Management public la Academia de Studii Economice București, experiența sa la catedră , dar și implicarea și coordonarea a numeroase proiecte educaționale la nivel național și internațional, fiind printre altele Ambasador onorific al României în cadrul Programului IP4 Youth@ Teachers în domeniul predării Dreptului de Proprietate Intelectuală al Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale, vicepreședinte al Asociației Române de Drept Umanitar-­Filiala Prahova, expert în Corpul Național de Experți în Managementul Educațional, Mentor de practică pedagogică în cadrul Corpului Național de Profesori Mentori din învățământul preuniversitar. În același timp, dincolo de acest traseu oficial parcurs cu consecvență, cu tenacitate și cu o dorință de autodepășire care merită apreciere, se cuvine menționat că au existat în permanență și bunul exemplu și frumoasa moștenire de vocație pedagogică pe care le-a primit de la mama sa, profesoara Silvia Vișan, recenta stingere din viață a acesteia făcând o asemenea legătură afectivă și de crez profesional cu atât mai valoroasă, de altfel cartea poartă din această perspectivă și o emoționantă dedicație : „ În memoria mamei mele, Silvia Vișan, care m-a îndrumat către potirul cunoașterii și incontestabila valoare a educației “.
Între aprecierile înscrise pe coperta cărții (apărută în colecția Monografii a Editurii Universul juridic), sub semnătura doamnei conf. univ.dr. Claudia Simona Cleopatra Timofte, de la Facultatea de Drept din cadrul Universității Oradea, se regăsește și cea care poate constitui argumentul și îndemnul de a citi cartea la care ne referim:” Pornind de la considerații introductive și metodologice, de-a lungul celor șapte capitole se prezintă sistemul educațional într-un context interdisciplinar, începând cu perspectiva educației în sistemul administrației publice, apoi o analiză filosofică, sociologică, economică, umanitară din perspectiva dreptului ajungând să atingă noua realitate, cea a digitalizării, provocări construite pe cadrul strategic european, prezentând un studiu comparativ cu privire la competențele digitale din anumite state europene“.
La rândul său, domnul conferențiar univ. dr. Titus Corlățean, de la Universitatea Națională de Apărare „Carol I” București, președinte al Comisiei pentru Politică Externă a Senatului României, notează în Cuvântul – înainte ce deschide cele aproape 300 de pagini ale cărții: “În esență, prezenta monografie, pe lângă elementele de originalitate și noutate reliefate, are un caracter transdisciplinar (…) este fundamentală pentru științele sociale, fiind izvorâtă din necesitatea stringentă de a asigura buna administrare a sistemului național de educație, raportată la un management al schimbării educaționale, antrenat de provocările prezentului, lucrarea fiind fundamentală pentru științele sociale întrucât analizează concepte teoretico-practice, elemente tehnico-aplicative pentru problematica abordată, furnizând soluții, clarificări și recomandări privind îmbunătățirea sistemului național de educație, prerogativă de afirmare a dreptului la educație”.

Prezenței de până acum, cu articole și comunicări, în diferite publicații de specialitate, prof. dr. Elena Roxana Vișan îi adaugă, iată, un prim volum care, prin conținutul și abordările tematice pe care le propune, se anunță a fi o lucrare de referință asupra sistemului educațional ,dar și a altor domenii deosebit de importante la nivelul întregii societăți actuale și al perspectivelor individuale: management, drept public, politici publice, drepturile omului, sociologie etc.