N.Dumitrescu

Dintre proiectele de infrastructură feroviară și transport depuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii spre finanțare în cadrul apelului de proiecte CEF – Transport 2024, al cărui termen de înregistrare a fost luna ianuarie a acestui an, două au primit finanțare de la Comisia Europeană și ambele au legătură și cu județul Prahova. Concret, recent, Comisia Europeană a făcut publică lista proiectelor selectate în cadrul ”Mecanismului pentru interconectarea Europei în domeniul transporturilor”, unde în dreptul României se regăsesc două proiecte pentru care este asigurată finanțarea, și anume: reabilitarea tronsonului de cale ferată Ploiești-Buzău-Focșani, respectiv amenajarea unor spații de parcare pe drumul european E60, la Vest de Ploiești. La începutul acestui an, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunța că în cadrul apelului de proiecte CEF-Transport 2024, ce s-a încheiat în data de 21 ianuarie 2025, România a depus 12 aplicații de finanțare pentru proiecte ce vizează modernizarea infrastructurii feroviare, siguranța, interoperabilitatea și eficiența infrastructurii rutiere, respectiv modernizarea infrastructurii feroviare și rutiere la punctele de trecere a frontierei cu Ucraina și Republica Moldova și infrastructura în Portul Constanța. ”Proiectele au fost depuse la finanțare în cadrul anvelopei de coeziune, respectiv în cadrul anvelopei generale, iar bugetul total al acestor investiții este de aproximativ 678 milioane de euro, din care contribuția CEF este de 466 milioane de euro, cu rate de cofinanțare între 50-85%, conform condițiilor de eligibilitate. Abordarea României în cadrul acestui apel a avut la bază nevoia de a asigura sustenabilitatea coridorului de cale ferată din Moldova, Magistrala 500, situat pe principalul coridor feroviar de legătură cu Ucraina, parte integrantă a noului Coridor TEN-T: Marea Baltică-Marea Neagră -Marea Egee, având o relevanță strategică majoră în actualul context geopolitic”, precizau, în prima lună a anului curent, reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii referitor la depunerea proiectelor menționate. În ceea ce privește proiectul tronsonului feroviar Ploiești-Buzău-Focșani, cu o lungime de 143 km, care a primit o finanțare de 45.000.000 euro, acesta vizează o primă etapă a modernizării. Lucrările au ca scop eliminarea restricțiilor de viteză introduse ca urmare a stării fizice proaste a elementelor de infrastructură, a deteriorării și degradării construcțiilor feroviare existente, prin ceea ce Ministerul Transporturilor a numit ”implementarea măsurilor de tip light modernization”, astfel: creșterea vitezei maxime a trenurilor de călători până la 140 km/h (aproximativ 20 km/h peste viteza proiectată a liniei existente) și a trenurilor de marfă până la 100 km/h; asigurarea sarcinii pe osie de 22,5 t; efectuarea de intervenții de mică amploare care vizează asigurarea drenării și evacuării apei din zona platformei căii, precum și asigurarea scurgerii libere a apei în zona podurilor și pasarelelor. S-a mai subliniat faptul că principalul beneficiu al acestui proiect este, totodată, și creșterea siguranței, securității și standardelor de înaltă calitate pentru utilizatori, precum și îmbunătățirea conexiunilor de transport cu țările terțe vecine, Moldova și Ucraina, calea ferată Ploiești-Buzău-Focșani aflându-se pe Magistrala 500. În cazul celui de-al doilea proiect aprobat, finanțarea fiind de 1.141.415 euro, acesta vizează construirea a 51 de locuri de parcare suplimentare pe zona de parcare deja existentă, de pe drumul european E60 la Vest de Ploiești, principalul beneficiu fiind creșterea siguranței și securității rutiere și condiții mai bune pentru șoferii profesioniști. În cazul primului proiect, coordonator este Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, iar în cazul celui de-al doilea proiect – S.C. Caspy Europarking SRL.