Nicoleta Dumitrescu

După ce, duminică, s-a încălzit, la propriu- deși aruncările cu mingea nu i-au prea ieșit- pe terenul de handbal în cadrul galei retragerii legendei Cristina Neagu, noul președinte al României a revenit, de ieri, la masa dialogului la care trebuie găsită cea mai rapidă și mai convenabilă soluție pentru acoperirea deficitului fiscal. Este vorba despre masa la care au loc discuții și negocieri între Președinție și reprezentanții partidelor și ai minorităților naționale, săptămâna aceasta fiind programate noi runde de întâlniri pe pachetul de măsuri economice pe care trebuie să și-l asume cei care vor spune ”da” guvernării. Deocamdată, potrivit lui Nicușor Dan, se discută pe ”scenarii de lucru”, acesta precizând că toate variantele care circulă în spațiul public sunt la… stadiul de discuții.
Oricum, fie doar și sub formă de discuții, cam tot ceea ce, pe surse, s-a aflat că ar conține acest pachet de măsuri, majoritatea nepopulare, de la o zi la alta a adus cu sine și mari bulversări, critici venind nu doar din partea mediului de afaceri, ci și din partea populației. Și asta din cauza faptului că, deși așteptările sunt, în continuare, extrem de mari, deocamdată nu s-a conturat nimic concret din care să reiasă că se dorește o revoluție, în adevăratul sens al cuvântului, în ceea ce privește reducerile de cheltuieli la stat. Pe de altă parte, în ideea de a forța partidele în a ajunge la un numitor comun în ceea ce privește noile măsuri economice, Nicușor Dan a încercat să intre inclusiv în rolul de…premier. Astfel, dorește să supervizeze propunerile avansate de către politicieni, conștient de faptul că va avea un cuvânt greu de spus, la momentul deciziilor finale, inclusiv în ceea ce privește nominalizarea viitorului șef de Guvern. Însă, e de văzut în ce măsură noul președinte al României va face față presiunilor venite din partea partidelor. Pentru că, de pildă, dacă premier o să fie liberalul Ilie Bolojan, atunci, automat, așa cum s-a mai întâmplat, de altfel, și la formarea altor guverne, celelalte partide vor veni cu pretenții, respectiv cu cerințe de ministere considerate, de drept, a fi și cele mai importante. Însă, dacă tot vine vorba de ministere, dacă, și de această dată, în formarea noului Guvern se va regăsi același număr ca și până acum, astfel încât portofoliile să ajungă, prin negociere, la toate partidele care vor să fie la putere, atunci, automat, toate scenariile de lucru aflate în analiză acum se vor bate cap în cap cu necesitatea fluturată de zor a reducerii de cheltuieli! Prin urmare, dacă printre măsurile deja considerate nepopulare se vor regăsi tot majorări de taxe și de impozite, respectiv noi taxări care să împovăreze mediul de afaceri sau cetățeanul de rând, fără ca să existe reduceri sau comasări de ministere, subțiere a ”armatei” de angajați la stat sau desființarea structurilor din teritoriu care s-a dovedit că nu-și au menirea, eliminarea privilegiilor pentru mult cunoscuta categorie a…specialilor, atunci înseamnă că, în continuare, se dorește existența celor două Românii! Asta în ciuda faptului că în ultima perioadă s-a tot vorbit că e cazul ca aceste două Românii să nu mai existe, întrucât politicienii ar fi înțeles semnalul dat la urne de către electorat. Dar, oare, politicienii care sunt acum la masa discuțiilor la Cotroceni au înțeles ce trebuie făcut, pentru că, deja, gaura la bugetul statului este foarte mare? Rămâne de văzut! Când? Atunci când se vor anunța componența noului Guvern și măsurile care vor fi luate pentru reducerea cheltuielilor la bugetul de stat!