Nicoleta Dumitrescu

Efectele rezultatului primului tur al alegerilor prezidențiale se văd, în continuare, de la o zi la alta, și, din păcate, mai mult spre negativ. Pe de altă parte, imaginea reflectată de procentele obținute de către candidați nici nu prea avea cum să fie una pe plus, dovadă că, recunoscând un eșec repetat în ceea ce privește accederea unui candidat susținut de PSD în turul doi la Cotroceni, Marcel Ciolacu a demisionat din funcția de premier, situație care a dus la înregistrarea unei alte premiere, la nivel național, aceea ca România să aibă, în același timp, cu statut de interimar, atât șeful de stat, cât și pe cel al Guvernului. Situație care, cumulată cu rezultatele votului din data de 4 mai, a făcut ca, marți, euro să depășească pragul psihologic de 5 lei, ca și când menționata premieră nu ar fi fost de ajuns!
Unii specialiști, mai ales cei în economie, anticipau că perioada alegerilor prezidențiale, în contextul repetării lor, vor crea ceva turbulențe și în ceea ce privește cotațiile monetare, însă, iată, reacțiile, în sens negativ, au apărut mult mai devreme. Și cu ce impact, întrucât ”umflarea” monedei euro va avea efect negativ mai ales în buzunarul românilor cu venituri mici, în contextul în care plata facturilor unor servicii sunt calculate în euro, așa cum sunt cele de telefonie mobilă, la care se adaugă și plata la chirii sau credite făcute tot în euro. La vremurile pe care deja le trăiesc, exact asta le mai lipsea românilor ! Cu toate acestea, politicienii care-și doresc funcții, mai ales cele mai importante din stat, continuă să aibă, din păcate, același discurs, de genul că dacă ei vor fi aleși, ulterior, multe dintre probleme se vor rezolva de la sine, deși, tagențial, recunosc că unele dintre promisiuni, dintre cele potențial nerealizabile, fac parte din …strategia de marketing! Iar cel mai concludent exemplu în acest sens este dat de către cel care a ieșit pe primul loc, ca număr de voturi obținute, în urma alegerilor din primul tur la Cotroceni, care a readus în atenția electoratului, printre altele, o temă dragă politicienilor, și anume reducerea numărului de bugetari. Astfel, în cadrul unui interviu televizat și difuzat marți seară, candidatul AUR a susținut că strategia sa, în eventualitatea în care va ieși câștigător în turul doi al alegerilor prezidențiale, alături de cel pe care și-l dorește premier, Călin Georgescu, este de a pune în practică ”un plan radical”, și anume de reducere cu 500.000, într-un interval de cinci ani, a numărului de bugetari din instituțiile statului, în mod special cei care au fost puși pe funcții în mod politic. Deși o astfel de inițiativă nu intră în fișa postului președintelui României, candidatul George Simion nu s-a sfiit s-o arunce către electorat, conștient fiind cât de mult impact poate să aibă o astfel de megalomanică propunere de subțiere a numărului de funcționari ai statului, cu toate că, după cum bine se știe, astfel de planuri au mai fost fluturate și de către alți politicieni, chiar premieri în funcție, fără ca să se ducă vreodată și la bun sfârșit. Dar, cu siguranță, și această idee, de a spune că se are în vedere punerea pe liber a sute de mii de bugetari, cei mai mulți puși în funcție grație pilelor și proptelelor politice în ultimii ani, reprezintă, cu siguranță, tot o strategie de campanie. Și asta ar rezulta chiar din declarația candidatului, care a recunoscut faptul că, de exemplu, una dintre promisiunile sale, aceea a caselor de 35.000 de euro, lansată la alegerile de anul trecut, a fost ”forma noastră de marketing”. O formă de marketing care, din păcate, construită pe nemulțumirile populației, vinde iluzii aducătoare de voturi, așa cum s-a mai întâmplat și la alte rânduri de alegeri.