• Doi elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” – victorie „de aur” la Olimpiada Națională de Creativitate Științifică
Luiza Rădulescu Pintilie
Tradiția și faima conferite României și sistemului de învățământ românesc de generații și generații de elevi olimpici sunt cunoscute la nivel național și internațional. Din fericire, trecutului și prezentului „de aur“ în acest domeniu li se adaugă și un viitor pe măsură, dacă nu cumva și mai strălucitor. Iar îmbucurător este faptul că instituții de învățământ prahovene se regăsesc pe această hartă a excelenței și vor continua să se regăsească, recenta performanță înregistrată de doi foarte tineri elevi olimpici- aflați încă la început de gimnaziu la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești, recunoscut pentru valoarea elevilor săi olimpici -fiind mai mult decât o dovadă a unei continuități demnă de apreciat și îndreptățind speranțele în alte viitoare rezultate de excepție. Astfel, la recenta ediție a Olimpiadei Naționale de Creativitate Științifică pentru Elevi (ONCS), găzduită de Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, într-o competiție ce a reunit 315 elevi din 34 de județe și Municipiul București, care au prezentat lucrări în cadrul mai multor secțiuni -, Premiul I și Medalia de Aur la categoria Juniori, secțiunea Tehnologia informației, au revenit echipei formată din elevii ploieșteni Stancu Patrick Mihai, clasa a V-a G și Ștefănescu Tudor Matei, clasa a VI-a E în cadrul Colegiului Național ”Mihai Viteazul”, ambii fiind membri ai echipei de robotică Ro2D2 Junior.
Ajunsă la cea de-a cincea ediție, ONCS este o competiție care se organizează anual, pe trei secțiuni: Științe fundamentale, Științe aplicate și Tehnologia informației. Și pentru a înțelege și mai bine performanța tinerilor olimpici, iată la ce se referă proiectele din domeniul Tehnologiei informației, ai cărui lauri și i-au adjudecat Patrick și Tudor: știința calculatorului, algoritmi, inteligență artificială, Internet şi comunicare, aplicații software, produse software pentru sisteme automate, autonome sau controlabile de la distanță etc., bazate pe realizare practică și demonstrație funcțională. Iar drept argument al excepționalei stăpâniri a unor domenii de vârf ale științei și tehnologiei ,pe care au dovedit-o, dar și a certelor valențe creative și anticipative pe care le au deja de la această vârstă, adăugăm că proiectul lor se numește “Smart Buoy” și reprezintă o soluție inteligentă pentru monitorizarea calității apei. Practic, este vorba despre o baliză autonomă, echipată cu un microcontroler Arduino Giga R1 WiFi, un modul GPS și un modul GSM SIM800L pentru transmiterea datelor. Potrivit prezentării transmisă de profesoara care s-a ocupat de pregătirea și coordonarea celor doi olimpici – Loredana Cristina Dicu – “Senzorii montați monitorizează parametri critici precum puritatea (TDS), temperatura și adâncimea apei, temperatura aerului. Informațiile sunt procesate și transmise la intervale prestabilite, prin SMS sau pe Arduino Cloud, în timp real, împreună cu coordonatele GPS ale balizei.Construită să reziste condițiilor meteorologice dificile, Smart Buoy oferă o monitorizare continuă și precisă. Datele furnizate permit intervenții rapide în cazul detectării poluării sau altor schimbări semnificative în calitatea apei. Această tehnologie avansată contribuie la protejarea resurselor de apă și susține eforturile de conservare a mediului, oferind autorităților, cercetătorilor și organizațiilor de mediu un instrument eficient pentru supravegherea și protejarea ecosistemelor acvatice”. Cu sprijinul Universității Petrol-Gaze, baliza a fost imprimată 3 D și ceea ce pentru mulți ar fi putut părea desprins din cărțile științifico-fantastice a fost prezentat ca o realitate a prezentului și încă un prezent imaginat și apoi creat de doi copii! Reușind nu numai performanța în sine, ci și, așa cum a notat tot distinsa lor profesoară în mesajul prin care a anunțat performanța pentru care merită aprecieri, izbutind să arate încă o dată că “vârsta nu este o limită atunci când imaginația, curiozitatea și perseverența lucrează împreună”.
Și pe cât de lăudabilă este reușita celor doi elevi de gimnaziu, la fel de lăudabile sunt și implicarea și susținerea pe care s-au putut sprijini și pe care aceeași profesoară o sintetizează astfel: “Dar acest succes nu s-a construit doar în laborator. În spatele acestei reușite stau două familii minunate, care au crezut în visurile celor mici, le-au susținut pasiunile și le-au fost aproape cu răbdare și încredere. Un gând special și plin de recunoștință se îndreaptă către Ibrahim (n.n – Ramadan Ibrahim Naim, profesor în prezent la universitatea ploieșteană) și Ștefan (n.n – Radu Ștefan Daniel, inginer), foștii mei elevi, care au devenit mentori valoroși. Sunteți un exemplu minunat de continuitate și responsabilitate asumată cu toată inima. Felicitări tuturor – sunt mândră de voi și vă mulțumesc pentru că mi-ați oferit bucuria de a face parte din această poveste!”