Luiza Rădulescu Pintilie

 

Le-a fost dăruit ochilor omenești miracolul de a putea vedea aproximativ un milion de culori, deși în toate limbile știute ale  pământului există cu mult mai puține cuvintele în care pot fi definite aceste culori. Există, însă, pe lume,  artiști- cei înzestrați cu harul de a găsi în cercul cromatic  scheme și asocieri  care lărgesc  dincolo de închipuire  universul culorii, dar și un  poet  precum Nichita Stănescu- cel care care a adăugat cuvintelor știute genialitatea  unor … necuvinte,  dând astfel  sensuri noi nu  numai limbajului poetic, ci și  chipului și profunzimii sentimentelor. Iar în punctul de intersecție al acestor două fericite existențe se   întâlnesc astfel,  într-un mod și mai   fast,  poezia și arta formelor, a culorilor, a nuanțelor și tușelor definite și nedefinite, într-un poem al emoției pe care și-l scrie fiecare trăitor după chipul și asemănarea sa.

La hotarul  primăvăratic dintre martie și aprilie, păstrând o luminoasă tradiție, punctul acesta de intersecție a fost retrasat simbolic în  Galeria de Artă Ploiești, în expoziția –omagiu dedicată poetului Nichita Stănescu, încifrând toate culorile și toate necuvintele  într-un splendid  fir de trandafir alb- cum inspirat  a fost așezat pe coperta  catalogului de prezentare -și purtând semnătura artiștilor plastici membri ai  Filialei Prahova a Uniunii Artiștilor Plastici din România. “Ascultă cu ochii și privește cu inima, descoperă, dincolo de forme și culori, acel loc unde arta vizuală și poezia de contopesc”-acesta  este îndemnul  exprimat de artista Liliana Marin, președinte al filialei prahovene  a UAPR,  pentru actuala ediție a expoziției care rămâne deschisă până miercuri, 2 aprilie a.c.,  dar el depășește, fără îndoială, actualul  moment temporal și  îmi permit să cred că poate fi   o altfel de traducere a  ceea ce  însuși Nichita Stănescu a scris, în 1964, în volumul ” O viziune a sentimentelor”.: „Du-mă, fericire, în sus, și izbește-mi/tâmpla de stele, până când/lumea mea prelungă și în nesfârșire/se face coloană sau altceva/mult mai înalt și mult mai curând./Ce bine că ești, ce mirare că sunt!/Două cântece diferite, lovindu-se amestecându-se,/două culori ce nu s-au văzut niciodată,/una foarte de jos, întoarsă spre pământ,/una foarte de sus, aproape ruptă/ înfrigurată, neasemuită luptă/a minunii că ești, a-ntâmplării că sunt.”

Am văzut expoziția și mărturisesc că mi-a  plăcut. M-a dus cu gândul la  lumea în care, în felul său, Nichita Stănescu numea ziua de ieri drept mâine ,  iar  timpului și existenței le spunea, în necuvintele sale… antitimp și antiexistență. Privind lucrările , mi-am reamintit

versurile sale  „Ochiule, iris, irise/cu priviri de adevăr” și crâmpeie de adevăr am regăsit  în fiecare în parte. Sigur că, poate  condusă de defectul meu profesional, am zărit imediat … cuvintele înghețate, mecanismul cu metafore și testamentul  redactat  pe tastatura unei vechi mașini de scris. Nu mă dezmint nici de  chemarea   florilor din vas, de cea a  florilor de toamnă,  a florilor albe, a imperialelor orhidee sau a trandafirului al dimineții mele, căreia niciodată nu îi rezist. Dar am auzit la fel de bine și trilul păsării care nu zboară noaptea , acordurile diafane ale violonistei , inspirația muzei , rugăciunea Teofaniei, sunetul de toacă al crucii de lemn ori piatră,  gândul ivit din roua zorilor,  poemele în roșu și albastru, taina metamorfozei. Vreau să cred că am  deslușit ceva din înțelesurile mitice ale  unui totem, din întretăierile unei geometrice rețele arbitrare ori din  cifrele unei idolatre reprezentări, din portretul sentimentelor nevăzute, din armoniile a două culori și  din spălarea timpului,  din ochiul Poetului și din chipul lui Nichita, din grafica precum un vers- “Mă las în continuare” și   vitraliul still life,  din filigranata compoziție a  albului porțelanat,  din modelajul unui gând lăsat să umble liber, din  tușele unei japoneze pictând și melancoliile tușelor în acuarelă, din amurg și înălțare,  din coama dealului auriu , din patimă, peisajul urban , toamna,  vârsta de aur a dragostei și portretul sentimentelor nevăzute, regăsind artiști  consacrați pe care am  șansa să îi știu și  artiști tineri pe care  am șansa să îi fi descoperit: Tiberus Adet, Cristian Anghel, Mihnea Badea, Marcel Bejgu,  Adriana Brăileanu, Bogdan Buturugă, Veniamin Caminschi, Emanuela Ceapă,  Emil Craioveanu, Anca- Maria Drăgoi, Inga Edu, Marilena Ghiorghiță,  Iulia Ignat, Mihaela Ilie, Florica Ionescu, Liliana Marin,  Lucreția Milea, Dragoș Minculescu, Alina Nedelcu, Adrian Nicolae, Valter Paraschivescu, Raluca Pârlițeanu, Maria Teodora Petre, Mirela Petria, Beatrice Popa, Ionuț Popa, Camelia Profirescu, Daniela Rîndașu,  Valeriu Scărlătescu, Georgiana Sidoriuc, Florin Șuțu, Georgiana Tudor,  Maria Urian, Mariana Grumăzescu-Voicu.