La începutul anului, peste 190.000 de prahoveni figurau că sunt angajați
N. Dumitrescu
Prin intermediul unui comunicat de presă, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Prahova a făcut public faptul că a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern referitoare la noul Registru general de evidență a salariaților – REGES ONLINE. Precizând că noul sistem online simplifică procedura de acces a angajatorilor și salariaților în sistem, reduce birocrația, eficientizează resursele și permite actualizarea mai rapidă a datelor aferente raportului de muncă, reprezentanții ITM Prahova au ținut să menționeze: ”Noul sistem permite salariaților să verifice dacă toate condițiile negociate cu angajatorul, cum ar fi salariul sau programul, se regăsesc în contractul individual de muncă. De asemenea, angajații pot opta să primească notificări online atunci când angajatorul transmite noi înregistrări în sistem cu privire la raportul de muncă. De asemenea, REGES-ONLINE aduce beneficii majore pentru angajatori, angajați și autorități, respectiv digitalizare completă, fără să mai fie nevoie de alte programe instalate pe calculator; gestionarea datelor angajaților direct printr-un portal web securizat; acces online în timp real pentru angajatori, salariați și autorități; interoperabilitate cu alte baze de date naționale; obligația angajatorilor de a înregistra toate elementele contractelor individuale de muncă în timp real; acces direct pentru salariați la datele proprii, inclusiv posibilitatea de verificare în timp real a înregistrării corecte a elementelor contractului individual de muncă, de exemplu durata timpului de muncă și salariul, și descărcarea unui extras pentru dovedirea vechimii în muncă; notificarea în aplicație sau prin e-mail a salariaților la orice înregistrare pe care o transmite angajatorul cu privire la raportul de muncă; eliminarea birocrației și a deplasărilor la inspectoratele teritoriale de muncă pentru informații; securitate cibernetică sporită și protecție avansată a datelor”. Așa cum s-a mai menționat, angajatorii vor avea la dispoziție 6 luni pentru a face tranziția de la formatul actual al Revisal la REGES-ONLINE, procedura de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în și din registru urmând să fie stabilită prin ordin al ministrului Muncii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern, HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților urmând să fie abrogată după expirarea perioadei de tranziție.
Potrivit Direcției Județene de Statistică Prahova, efectivul salariaţilor din judeţ, la sfârşitul lunii ianuarie 2025, a fost de 190.428 persoane, în creștere cu 2.702 persoane faţă de luna ianuarie 2024. Câştigul salarial mediu net din judeţul Prahova a fost de 4.789 lei/salariat, mai mare cu 381 lei faţă de aceeași lună a anului trecut – la nivel național, la acest capitol, Prahova ocupând locul 12 – câştiguri salariale peste media judeţului fiind înregistrate în ramura industrie şi construcţii (4.936 lei/salariat), iar sub media judeţului în servicii (4.708 lei/salariat) și ramura agricultură, silvicultură și piscicultură (3.891 lei/salariat).