La mai multe restaurante din centrul orașului Tokyo, pisici robotizate se strecoară fără efort printre mese, echilibrând tăvi cu mâncăruri fierbinți. Cu o mișcare a urechilor și un „Miau” vesel, roboții anunță sosirea unor preparate precum pizza sau parfeuri, stârnind adesea chicoteli încântate din partea clienților. Nu este science-fiction, este noua față a industriei ospitalității din Japonia, relatează ZME Science, citată de Hotnews.
Roboții-pisică provin de la Skylark Holdings, cel mai mare lanț de restaurante cu servire la masă din țara insulară. Compania a introdus acești roboți în restaurantele sale de câțiva ani, însă numărul lor a ajuns acum la aproximativ 3.000. Roboții sunt folosiți pentru a ajuta chelnerii să gestioneze ritmul solicitant al unui schimb aglomerat. Iar Skylark este doar una dintre numeroasele companii japoneze care pariază pe roboți. Confruntate cu o populație îmbătrânită și o forță de muncă în scădere, afacerile din Japonia apelează la automatizare pentru a-și menține operațiunile în desfășurare. Această schimbare nu este nicăieri mai evidentă decât în industria serviciilor.
Roboții sunt folosiți pentru a compensa deficitul forței de muncă, întrucât Japonia se confruntă cu probleme demografice de ani buni. Societatea niponă suferă de o prăbușire a ratei natalității, în timp ce creșterea nivelului de trai și îmbunătățirea îngrijirii medicale au dus la o creștere vertiginoasă a speranței de viață. Potrivit Recruit Works Institute, țara va avea de gestionat un deficit de forță de muncă de 11 milioane de angajați până în 2040.
Prognozele oficiale ale guvernului de la Tokyo estimează că, până în 2065, aproape 40% din populația Japoniei va avea 65 de ani sau mai mult. Cu tot mai puțini tineri care intră pe piața muncii și cu politici de imigrație extrem de restrictive, companiile japoneze sunt nevoite să-și regândească modul de operare. Numeroase companii din domeniul serviciilor au concluzionat că roboții sunt cea mai practică soluție. La început, erau priviți mai degrabă ca o curiozitate decât ca o soluție reală.
Acești asistenți automatizați sunt concepuți să lucreze alături de oameni, nu să îi înlocuiască, ceea ce le permite companiilor să angajeze mai ușor lucrători în vârstă sau străini, care altfel s-ar confrunta cu dificultăți din cauza cerințelor fizice sau a barierelor lingvistice ale jobului. Roboții sunt adesea echipați cu senzori 3D, permițându-le să navigheze în spații aglomerate și să transporte tăvi grele. „Drăgălășenia este un bonus, faptul că nu trebuie plătiți este un altul”, scrie ZME Science.