Numărul morților în accidente auto a scăzut în România cu 4% în 2024 față de anul precedent și cu 21% față de anul 2019, arată cel mai nou raport al Comisiei Europene. În ciuda scăderii, România rămâne pe primul loc în UE la numărul de victime raportat la populație, urmată de Bulgaria, potrivit Agerpres.
În întreaga Uniune Europeană, aproximativ 19.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în UE anul trecut, ceea ce reprezintă o ușoară scădere cu 3% față de 2023.
Chiar dacă numărul deceselor rutiere a scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătățire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe calea cea bună pentru a atinge obiectivul UE de a reduce la jumătate decesele rutiere până în 2030, arată Comisia Europeană.
Progresele în materie de siguranță rutieră în UE rămân inegale. În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franța și Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale deceselor rutiere, în timp ce Irlanda și Estonia au înregistrat o creștere – deși fluctuațiile anuale în țările mici tind să fie mai pronunțate.
În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia și Slovenia înregistrează progrese semnificative către obiectivul de reducere cu 50%. Suedia și Danemarca rămân cele mai sigure țări din punct de vedere al siguranței rutiere, cu rate scăzute de decese de 20 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori.
În același timp, România (77/milion) și Bulgaria (74/milion) au cele mai ridicate rate ale deceselor, deși au înregistrat progrese semnificative în reducerea deceselor rutiere. Media UE este de 44 de decese rutiere pe milion de locuitori.
Drumurile rurale continuă să prezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (65+) și tinerii (18-24) sunt utilizatori ai drumurilor deosebit de vulnerabili.